Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

steppen7

Aktiv medlem
Det måste väl ändå vara nåt fel på mitt nya 300 4L IS? Se bilderna. Jag har tagit typ 50 bilder på detta motiv med och utan IS. Alla visar samma resultat. Slutartiden är 1/30 och jag kör handhållet stadigt sittandes. Det blir liksom en dubbelexponering. Problemet är intermittent märkligt nog. Detta är i 100%.

Bilagor

• is.jpg
    is.jpg
    44.5 KB · Visningar: 566
Ger du IS:n tid att stabilisera sig ordentligt? Tar 0.5-1sekunder efter du tryckt ner halvvägs, så har du för bråttom kan det bli lite skumt.

IS

Normalt skall slutartiden vara minst en 300 sek
alltså samma tid som bränvidden helst något snabbare så även om du har IS så är det jättesvårt på en 30 del, Canon själva säger två till tre steg så då räcker inte den tiden du har exp. på.

Glömde säga att jag hade 1.4x konverter också! 1/30s är som sagt lång tid på 420mm men jag satt som sagt väldigt stadigt som synes på den bättre julsjärnan.

Det konstiga var att vid ett tillfälle när jag skulle försöka "utreda" problemet och satte på 300mm utan konverter och skulle fota grannens julstjärna igen, så blev det inga dubbelexponeringar alls. Då skruvade jag på 1.4x konvertern, och problmet kom tillbaka. Hmm..är det konvertern det är fel på tänkte jag och provade utan igen. Problemet var kvar! Då stängde jag av och satte på kameran. Tog bort och satte dit 300:at igen, och problemet var borta!

Jag försökte sedan återskapa men felet var borta hur jag än bytte objektiv och konverter.

Dagen efter tog jag en massa testbilder med och utan IS på olika slutartider. Då hände det på någon enstaka bild att det med IS blev suddigt trots slutartid på 1/1250s!

Som sagt, det tar tid innan IS'en hinner stabilisera sig, typ 0-5 till 1 sekund. Står i manualen mig veterligen.

IS'en hinner korrigera på ca 1-2 tusendels sekunder, så upp till 1/1000 ska det hjälpa. Över det spelar det knappast någon roll.

Canons nyare IS ska klara upp till 3 stegs kompensation. Jag har tagit bilder till en artikel jag skrev för en tidning nyligen där jag fotograferade månen med ett 70-300 DO IS USM i 300mm läget på 20D och fått skarpt på 1/60. Det är 3 steg.

300mm x 1.6 = 480mm = 1/500 - 3 steg = ~1/60.

Är du riktigt stadig på handen kan du komma ner ytterligare ett steg eller så. Med enbensstativ ytterligare några steg.

Senast ändrad:
Damocles skrev:

Canons nyare IS ska klara upp till 3 stegs kompensation. Jag har tagit bilder till en artikel jag skrev för en tidning nyligen där jag fotograferade månen med ett 70-300 DO IS USM i 300mm läget på 20D och fått skarpt på 1/60. Det är 3 steg.

300mm x 1.6 = 480mm = 1/500 - 3 steg = ~1/60.

Jo det stämmer rätt bra med hur det funkar för mig också...ibland...

Jag tog 3-4 bilder med IS, sedan 3-4 bilder utan IS, sedan med, sedan utan...totalt ca 50 bilder och det blev dubbelexponering på samtliga med IS. Jag väntade också in IS:en med 2-3 sekunder på vissa bilder. Ingen skillnad.

När jag gjorde om testet senare försvann som sagt problemet. Jag satt i samma stadiga ställning, samma motiv, samma slutartid...ingen dubbelexponering! Men ingen förbättring jämfört med IS avstängd heller. Man hade ju väntat sig att det skulle bli skarpare när väl dubbelexponeringen var borta.

Jag var hos Canon idag men dom kunde inte hjälpa mig idag (åker till Afrika imorn). Dom hade aldrig hört om något liknande problem trots att den ena killen jobbat där i 25år.

Låter knepigt detta.
Staffan, Ser du i sökaren att IS,gyron stabilicerar sökarbilden?
Det borde du göra med linsen på frihand,, Men observera att många som testar ett IS,objektiv för första gången ofta HAr svårt att faktiskt se ngn skillnad i sökaren. Jag vet inte om du använt dessa IS,linser förr.

Det är helt riktigt som några har påpekat i tråden, att det tar en liiiten tid för IS,en att läsa mönstret av vibrationerna och så stabilicera dem. Det är viktigt att låta IS,en jobba i drygt en 1/2 sek iaf.

420mm och 1/30 är på gränsen men helt klart möjligt med god teknik. Jag själv körde ofta på 1/30 på den 100-400 jag hade, i 400 läget, och med fint resultat.

/Vh Niclas,

Jodå det ser stabilt och fint ut i sökaren. Däremot hoppar bilden till i vertikal led ibland och "glider" tillbaka precis efter man tagit en bild. Detta ska enligt manualen vara helt normalt med vissa hus men ska inte påverka den bildresultatet.

I mitt fall glider bilden ibland rejält, med dubbelexponering som följd. Ibland glider den lite grann och ibland inte alls, då blir det ingen dubbelexponering.

Eftersom problemet försvann när jag tog bort och satte dit objektivet och stängde av och satte på kameran kan man ju tro att det är en bugg. Samtidigt känns det ju som felet i sig måste vara nåt mekaniskt.

Det är inte säkert att det är något mekaniskt, låter mer som en hängning av kontrollerenheten.

I ett IS-objektiv sitter det ett gäng gyron och en liten dator som är ansvarig för allt från autofokus till bildstabilisering. Speciellt om det hjälpte att ta bort objektivet och sätta dit det igen, varpå allt reinitialiseras.

Men IS-enheten borde väl bara ha ett enda "kommando" från huset, typ enable/disable. Vad skulle få IS:en att hoppa till just i exponeringsögonblicket? Det känns som att huset inte borde skicka några kommandon till objektivet under exponeringen. Bara före och efter för att hitta fokus och sköta stabiliseringen på/av.

Det är så med dem flesta kamerahus + IS,linser.

Inget att oroa sig över alltså.

**

Jag personligen har valt att lägga AF,en separat från avtryckaren (helt enkelt för att erhålla högre grad av kontroll över skärpan AF/Manuell i exponeringsögonblicket, i min 1N).
Alltså startar INTE IS;en på/med min kamera när jag håller ned avtryckaren 50%. (Det ser jag som en fördel eftersom jag kan fota utan AF och IS UTAN att koppla om på linsen, YIpppi;)!
MEn om jag aktiverar ljusmätningen (som då såklart är expoeringslåset) genom att hålla ned avtryckaren och sedan startar IS,en på den valda knappen för AF,en så hoppar bilden INTE till i start och stop läget!
Pröva kanske det om det känns mer logiskt och bättre;)!

Jag ser det som en vanesak helt enkelt.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Om du låter IS,en aktiveras i och med att du håller ned avtryckaren och låter den jobba igång med stabiliseringen innan exponering så skall ju inte IS,en sluta verka innan ca en knapp sekund efter exponeringen (om avtryckaren släpps efter exponeringen). Därför så tycker jag att detta låter knepigt, hur får du IS,en att stanna precis i expoeringen?

IS,en avaktiveras uppenbart en liten anings olika lång tid efter aktiveringen, men enligt min erfarenhet så stannar den aldrig ens i nära närhet till exponeringen.

Mvh Niclas,

Alltså min IS stannar inte direkt efter exponeringen, den är igång hela tiden som den ska. Det jag menade var som svar på Peters inlägg, att om det vore att IS-elektroniken hängner sig/hamnar i felläge, hur kan då IS:en hoppa till i synk med exponeringen? Om detta skall ske måste ju huset skicka nåt slags kommando till objektivet som IS:en kan trigga på och göra fel i "rätt" ögonblick. Men vad skulle detta vara för kommando? Objektivet borde ju göra just ingenting under exponeringen. (förutom att fortsätta stabilisera)

Det är mer information än man tror som skickas hela tiden. Så fort du överhuvudtaget aktiverar kameran kan det ske ca 50 kommandon enligt Canons information beroende lite på bad du gör.
Utbytet sker i realtid, dubbelriktat om 8bitar.

ID-Värde
Maximal, och minimal bländare.
Avståndsinformation och Autofokus.
Drivning av autofokus
bländarereglering

Vid autofokus skickar den både bländarvärden, fokallängs och motordriftsinformation.

Vid ljusmätning skickar den fokalllängsinformation och bländarinformation.

IS en är separat från kameran och kontrolleras av objektivet själv, det är alltså inte huset som ger IS-en kommando att starta, stanna. Men vad jag vet triggar den på de flesta funktioner som kameran har. På min kamera med de objektiven jag testat triggar den både på autofokus och ljusmätning.

Har autofokus på stjärnan, och AEL på halvnertryckning innna exponering. Den triggar på båda.

Att du testade en längre period så kanske knappen skulle kunnat hamna lite snett så IS'en var avslagen, men det borde det inte vara om du kollat efter att så inte är fallet. Det låter som det är riktigt skumt iaf. Jag ser i din kameraväska att du har 20D, är det den du testat med.

Ser du till att alla knapparna står i läge 1(IS på och Mode 1) så ska det fungera utan problem. Med 300mm så är det 1/60 som minimum och troligen 1/125 som är bäst att hålla sig över. Det kan gå längre, men det är inget garanterat, beror ju på andra saker som stadigheter på händera, om det blåser, och massa sånt.

Lycka till iaf.

Triggar?
Du menar att IS,en startar med din kamera både vid aktivering av AF och AEL?
Kan du då inte välja att låta IS,en aktiveras vid AF eller AEL?

Jag ser det som en stor nackdel att IS,en startar vid oavsett aktivering!

På min eos1N kan jag inte välja detta utan är låst vid att IS,en startar när AF,en aktiveras. Jag skulle se det som ett direkt handikapp om IS,en startade vid alla aktiveringar. Det betyder ju att man måste koppla om på linsen,,, huffhuff;/

Hmm,,, detta måste jag testa ut innan jag köper mitt nästa hus! Sämre än i eos1N skall det inte vara tycker jag.

Men visst är det till viss del en vanesak också, såklart:)

Allt med IS, är liksom allt som rör fototekniska aspekter,, det handlar om att ha en BRA teknik.
Jag tror inte att jag är så där oerhört bra men jag menar att det inte är ngt större problem vid fina förhållanden att fota 5 av 10 skarpa med 300mm och 1/30 sek.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto