Annons

Trasig matarspak på Olympus OM-2

Produkter
(logga in för att koppla)

arborelius

Ny medlem
Hej!
Jag har en Olympus OM-2 i fint skick. Nyligen slutade dock matarspaken att fungera. När jag drar i den är det som att den inte "greppar tag" i någonting, som att den inte längre står i förbindelse med spolen på insidan. När jag släpper spaken fjädrar den tillbaka som vanligt. När bakstycket är öppet går det att vrida spolen försiktigt med fingrarna, och då känns den som vanligt. Har någon ett förslag på lösning?

Tack!
Jon
 

martley

Aktiv medlem
Det brukar finnas en knapp eller ett reglage för att frikoppla spolen för att det ska gå att veva tillbaks filmen när rullen är full. Kan det vara den som inte har släppt taget? Man kan kanske prova med att lirka på det reglaget ifall det har fastnat. Det är förstås möjligt att den frikopplingsmekanismen endast verkar på kuggdreven som drar fram filmen, och spolen har nån sorts slirkoppling, och i så fall ska det åtminstone gå lite trögt att vrida på spolen. Spolen borde dessutom röra sig när man drar i matarspaken, även med baksidan öppen.
Om det inte fungerar så måste det vara ett mekaniskt fel, och om man inte är väldigt händig och törs skruva isär kameran så får man leta upp en verkstad som kan göra det. Det kan vara lite knepigt med filmrullekameror.
 
ANNONS