Annons

Tumhjulet på min D50 funkar dåligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Min D50 har ett dåligt tumhjul, det "tar" dåligt åt ena hållet. Åt andra hållet ger ett "snäpp" exakt ett steg (i vald funktion), men åt det dåliga hållet måste man antingen snurra snabbt (och får du flera steg), eller prova att snurra sakta och få ett stegs verkan var tredje eller fjärde gång.

Någon med liknande erfarenhet?

Per.
 
Så synd!

Jag hade hoppats på det som alla i detta läge innerst inne skulle vilja höra:

"Jaså, det! Joförstårdu, Nikon har det felet på många av sina modeller, det är bara att skicka in så fixar de. Gratis."

Men, ack, uppenbarligen inte. Det blir väl till att ringa Nikon och fråga efter lämplig verkstad. Frågan är dock om det är värt att fixa, det låter dyrt och går egentligen att leva med, även om det är irriterande.

Per.
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur ..., eh, hjulet, och skickat in kameran. Vi kommer att vara åtskilda någon vecka eller så, vi får se hur utfallet blir.

Håll tummarna (!) för att det går bra!

Per.

PS. Kan man ta bilder med kompaktkameror? Tänk om bildidén med stort B kommer upp under veckan! DS.
 
Det är klart du kan ta bilder med en kompakt. Frågan är hur stora krav du har på bilden. Vad har tillgång till för kamera?
Vid bra förhållanden och när det inte är så brådis kan det vara svårt att se skillnad på kompakt och dslr. Visst, vid 100% förstoring - självklart att man ser skillnad. Skärpedjup är visseligen oxå olika. Men jag blir nöjd med mina bilder jag tagit med kompakta kameror sedan 4-5 år tillbaka.
 
fredrik_hedman skrev:
Det är klart du kan ta bilder med en kompakt. Frågan är hur stora krav du har på bilden. Vad har tillgång till för kamera?

Det var nog bara en halvt seriös fråga. Jo, jag vet att man kan, men det är så mycket svårare, tycker jag. Med en DSLR kan man alltid skruva på en 200 och få dödskort snyggt skärpedjup, eller 18 och få lite snyggt vidvinkel. Använder man en kompakt har man liksom inga sådana utvägar utan måste komponera bilden korrekt! :)

Jag, eller rättare min son, har en Sony DSC-W17(*), jag ska be att få låna den.

Per.

*) Nästan en sådan här: http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_w7-review/
 
perstromgren skrev:
Nu har jag äntligen fått tummen ur ..., eh, hjulet, och skickat in kameran. Vi kommer att vara åtskilda någon vecka eller så, vi får se hur utfallet blir.

Håll tummarna (!) för att det går bra!

Per.

PS. Kan man ta bilder med kompaktkameror? Tänk om bildidén med stort B kommer upp under veckan! DS.

För att runda av den här tråden, och ge ev. olycksbröder och systrar information, kan jag meddela att det gick alldeles utmärkt! Lasses fixade saken på en vecka för 750:- plus moms och frakt, inklusive 1000-milaservice (rengöring och översyn).

Som tur är kom inte pangbilden min väg den här veckan, så jag slapp ge mig på sonens Sony-kompakt!

Per.
 
ANNONS