Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumregel vibrationsreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Det var många felaktiga råd här.
Allt över 2x brännvidd så ska du INTE ha VR på. Då vill jag anta att du inte är spastisk av dig eller någon annan extrem åkomma som gör att du skakar på kameran rejält 😆

Utan VR ger alltid skarpast bilder förutsatt perfekta förhållanden ELLER snabbare än 2x brännvidden.

Det finns tester gjorda på detta och med tiden när man fotat med mycket skarpa objektiv så ser man det själv också, tydligt.
För ett antal år sedan fotade jag alltid med VR på med min 500mm f4, mest fåglar. Har själv tydligt märkt hur mycket skarpare bildernas blivit utan VR på foton tagna med 1/1000 eller snabbare. Även på långsammare hastigheter, så klart, men då är det allt för många bilder som blir oskarpa pga rörelse så då väljer jag VR av den anledningen.

Använder du VR så ska du se till att den varit igång ett par sekunder, för att stabilisera sig, innan du trycker av, för att få bästa skärpa med VR.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag använder stabilisering nästan aldrig. Det är bara vid lååånga slutartider handhållet och stilla motiv jag slår på surret. Just att den surrar är anledningen till att jag låter bli funktionen. Det stör mig helt enkelt. Mentalt. Börjar surra så fort jag trycker ner avtrycket halvvägs, och fortsätter en bra stund efter att jag släppt avtrycket för att avslutas med ett ”tjipp”.
Oftast skjuter jag på rörligt mål, och då spelar kamerastabilisering mindre roll.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag fotograferar oftast i gryning/skymning så bildstabilisering är alltid på. Enda gången jag stänger av den är när det är monterat på stativ.
Skulle jag vara i dagsljus med väldigt snabba tider (1/1000s eller över) så skulle jag oxå stänga av den. Men för mitt ändamål så är jag aldrig i dagsljus.
 
ANNONS