Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvätta Crumplerväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henriettae

Aktiv medlem
Min ena katt har kissat lite på min crumplerväska... :( Är det någon som vet om man skall tvätta dem i 30, 40 eller 60 grader? Kan inte hitta någon tvättlapp...

/Henriettae

Kikade på crumpler-usa:s websida, och de säger att man ska "Brush/wipe off the dirt if need be[sic] using water and a pure soap based product.

For the full cleansing it is recommended that the bags be washed by drycleaning. Cleaning in a domestic washing machine may cause permanent damage."

/Björn

Jag har en Domkeväska och den är väl tillverkad av ungefär samma material som Crumpler, nån form av canvas? I vilket fall som helst så har jag kört den tvättmaskinen ett par gånger, 40 grader kulörtvätt, med utmärkt resultat!

När min lunch (tonfisksallad) läckte ut i min Crumpler-väska (en icke-kamera-modell, så ingen stoppning eller så) rengjorde jag väskan med ljummet vatten och... öh... Yes, tror jag. Den verkar inte ha tagit någon skada av det och fisklukten försvann.

Jag har gett mig på min kameraväska (från Lowepro) utvändigt med diskmedel och borste en gång också. Den var snustorr på insidan, trots avsevärt blaskande på utsidan. Tydligen behöver man inte ha så bråttom med aw-skyddet. :)

vaktmästaren skrev:
Jag har en Domkeväska och den är väl tillverkad av ungefär samma material som Crumpler, nån form av canvas? I vilket fall som helst så har jag kört den tvättmaskinen ett par gånger, 40 grader kulörtvätt, med utmärkt resultat!

Betyder det att du skulle rekommendera att man gör detsamma med crumplerväskan trots tillverkarens tydliga varning??

Sabud skrev:
Betyder det att du skulle rekommendera att man gör detsamma med crumplerväskan trots tillverkarens tydliga varning??
Naturligtvis inte! Eftersom jag inte har någon Crumplerväska och alltså inte kan veta vad som rekommenderas och inte rekommenderas beträffande väskans rengörning så måste det beslutet fattas av den som äger väskan!
Men det kan ju vara så med Crumplers varning att den är för att vara på den säkra sidan.
Jag har faktiskt kollat i mina Domkeväskor och det rekommenderas faktiskt maskintvätt av dem!

Har tvättat av den med tvål och vatten nu, och det verkar som (i alla fall det mesta) av lukten är borta. Tack för råden!

Förstår!

Jo, jag vet att det är vanligt att tillverkare `fegmärker´ plagg. Men då är det nog mer frågan om att sänka temperaturgränsen ett hack snarare än att avråda helt från maskintvätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto