Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två filter som inte vill skiljas åt

Produkter
(logga in för att koppla)
lägg ena filtret ner mot fast underlag och pressa endast uppifrån på filterkanten samtidigt som du vrider.

Undvik att sätta ojämn press från sidan så skall du se att det löser sig.

Att hålla gummi plant mot filtret ger bra grepp. En bit cykelslang brukar funka finfint.

Bosse Filterdoktorn

Tack för tipset men det fungerade inget vidare.

I och med att polfiltret är "tvådelat" så snurrar det bara runt.

edit: syftade på Eriks tips

I värsta fall får du knalla ner till närmaste fotobutik, -de kan ju ha Hamas filterklämma hemma...

gors skrev:
Att hålla gummi plant mot filtret ger bra grepp. En bit cykelslang brukar funka finfint.

Bosse Filterdoktorn

Tack Doktorn :)

Kilade ut i garaget och samlade på mig det mesta i gummiväg: ett par "kapellspännare", en begagnad cykelslang och en bit gummimatta (till bil).

Provade först med kapellspännarna, och det fungerade vid andra försöket

Tack för hjälpen, allihop. Bäst att skära till en bit av den begagnade cykelslangen och förvara i fotväskan. Inte alltid man har ett garage med sig ju.

Hmm.. jag är GRYM på att lossa filter, vet inte hur jag gjorde, tog grep om varsit, värmde dom i händerna.

Testa värma / kyla dom så ska dom nog lossna, fast stoppa in dom i micron ;D

Jo, jag lade in de "heta" turturduvorna i frysen en stund, så de skulle kyla ner sig, tappa lusten, och släppa taget om varandra.

Men, jag vågade nog inte ha de inne i frysen för länge.

Från och med nyss finns 60mm cykelslang i fotoväskan.

Jag har liknande problem här just. Suttit 3½h med att först försöka få loss en innerring ur ett objektiv (Pentax 50/1.4) så jag kunde skruva åt skruvarna där, och nu med att få tillbaka ringen.

Helt - Djä*la - Omöjligt.

Den går 2 varv och sen är det stopp. Jag har skrapat upp nästan all färg på ringen och ändå går den inte i. Nu får man inte på nåt lock och ännu mindre något filter.

Graggghghhhh! *gnissla tänder*

/Henri

Själv försöker jag få loss ett repigt uv-filter från ett motljusskydd. Stört omöjligt. Har försökt med varmvatten och gummi. Snart åker polygripen fram!

Jag har ett B+W Skylight och en Polfilter som nästan alltid fattar tycke för varandra när jag kör dom samtidigt, speciellt på 28-135an.

Tror det måste bli nåt jäkla vakuum eller nåt, för kvaliten på mässingsringarna är perfekt.

Drar man en halv millimeter i den roterande poldelen funkar det fint. Men B+W polfilter är Grymt perfekt kontra alla skräp hoya och cokin och såna.

ANNONS
Götaplatsens Foto