Annons

Två objektiv i ett

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Jag har förnärvarande en 300D med kitorjektivet och en 85mm 1.8.

Jag skulle vilja ha ett objektiv som ersätter båda dessa.
Några som jag funderat på är:
Canon Objektiv Ef 17-40/4,0L IF USM
Canon Objektiv EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM

Finns det liknande objektiv av andra tillverkare som kan vara av intresse kanske?

Tacksam för svar, idéer och förslag.

Heh.. det var ju en kovändning..

Tyvärr finns det inget zoomobjektiv som ersätter EF 85/1.8...

Jag hade behållt 85:an och satsat på ett 17-40/4L

Jag tycker personligen du ska hålla fast vid ditt 85mm'ers objektiv, för det är ett underbart porträttobjektiv. Du kastar bakgrunder ur fokus på ett helt annat sätt än vad du kan göra med någon av de inte-så-ljusstarka zoomar som du föreslog.

Just my $0.02

Håller med.
En 85 1,8 är säkerligen ett fint komplement till en 17-40 f4.

Kanske skulle du klara dig med endast 17-40 zoomen.

Mvh Niclas

Tack så mycket för svaren.

85:an stannar nog kvar i kameraväskan. Men kit-linsen håller inte måttet längre känner jag, så den får stanna hemma på bokhyllan.

17-40 är nog en fin ersättare. 18-85 skulle nog också vara ett bra all-round objektiv. Är det någon har egen erfarenhet av dessa objektiv? Eller kanske sitter på en länk till en recension eller jämförelse?

Tack igen.

mattek_mattek skrev:
Tack så mycket för svaren.

85:an stannar nog kvar i kameraväskan. Men kit-linsen håller inte måttet längre känner jag, så den får stanna hemma på bokhyllan.

17-40 är nog en fin ersättare. 18-85 skulle nog också vara ett bra all-round objektiv. Är det någon har egen erfarenhet av dessa objektiv? Eller kanske sitter på en länk till en recension eller jämförelse?

Tack igen.

Jag har ett 17-40 (haft i 6 månader nu)som jag är mycket nöjd med och har absolut inga planer på att göra mig av med .Den har en underbar skärpa och hänger alltid med när jag har min 10D med.Kör den även med en försättslins 500 DD ,tror jag den heter.

mattek_mattek skrev:
17-40 är nog en fin ersättare. 18-85 skulle nog också vara ett bra all-round objektiv. Är det någon har egen erfarenhet av dessa objektiv?

Jag har skrivit en jämförande recension under 17-40 optiken här på fs. (Har även recencerat 18-55)

I korta drag:
17-40 är oerhört mycket mer välbyggd, snabb och kvalitativ optiskt.
18-55 är en suverän optik för sitt pris. (Och du har 15mm till i långa änden på zoomen)
Skulle aldrig sälja min 17-40 för att ersätta den med en 18-55, men kan gärna komplettera (på nytt) med en lätt smidig och bra 18-55.
Funkar kanon på EOS 10D efter modifikation

Lycka till!

PS Behåll 85an!!! DS

ANNONS
Götaplatsens Foto