Annons

Två spegelfrågor om EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfmm

Aktiv medlem
1. När jag fotar i Live View, behöver jag då tänka på (använda) spegellåsning, eller är spegeln låst då?

2. När jag använder "Snabb serietagning" (7 bild/sek), fälls spegeln ner för varje bild eller stannar den oppe?

Båda frågorna löser du genom att titta i sökaren medan du tar bilder i live view respektive 7 b/s.

- i live view kommer sökaren troligen vara svart hela tiden = spegeln är uppe konstant
- Med 7 b/s kommer du kunna se om du ser ljus mellan varje bild = spegeln fälls ned mellan varje bild (alternativet är att det är helt svart eller att man ser ljus mellan t.ex. varannan bild)

Takkar! Första frågen var jag nästan säker på, men 7 b/s har jag bara använt med stativ og då har jag sett bredvid, på motivet (fågel)...... :)

Manualen ger bara ett svar. Det går inte att serieplåta i detta läge. Vad som händer i Live View framgår inte.

Själv testade jag spegellåsning i Live View för ett tag sedan när jag makroplåtade lite men kan inte säga exakt vad som hände.

Testade just.

Första avtrycket fäller upp spegeln. Andra trycket exponerar, därefter fälls spegeln ner.

I Live view verkrar man få en extra fördröjning med spegeln uppe hela tiden. Svårt att säga vad det är som låter när man trycker av. Kan bara vara slutaren. Osäker på detta.

När man använder Live view är spegeln ju per definition uppfälld. Annars blir det inte view där bak.
Men undantag finns. Använder man kamerans normala AF för fokusering fälls spegeln ner kortvarigt under tiden fokusering pågår. Dessutom finns det några enklare EOS-modeller där mekaniken inte kan spänna slutaren utan att spegeln hänger med. Sådana kameror måste "vifta" med spegeln efter varje bild, även i Live view.

Så vad som händer beror på modellen. Enklast är förstås att glo i sökaren när bilderna tas, så ser man om det är mörkt hela tiden.

Många

Och på många modeller (kanske alla) kan man välja om spegeln ska fällas ner och man använder fasdetektion via af-sensorn innan bilden tas eller om man vill att spegeln ska vara uppe och man vill använda kontrastdetektion vid leve-view. I manualen finns upplysningar om olika AF vid live-view. På 70D/7DII får man per automatik fasdetektion via sensorn med spegeln uppfälld hela tiden så där behöver man inte gå ifrån standardinställningarna för att slippa spegelvibrationer vid live-view även om man vill ha snabb AF.

ANNONS
Götaplatsens Foto