Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tycker skärpan är lite dålig på många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Du är på rätt väg, men...

Jag tycker du verkar vara på rätt väg. Det är bara att fortsätta med trial & error, använda olika inställningar etc. MEN det är trots allt en kompaktkamera du köpt, du måste ha realistiska förväntningar på vilken bildkvalité den kan leverera. Jag har en liknande modell (Canon G7X) och där skiljer det rätt mycket på skärpan beroende på zoom-läget. I vidvinkelläget - ja då är skärpan sämre än i mitten av zoomomfånget. Det är nog ganska normalt.

Sedan är det förstås så att ljuset har väldigt stor betydelse för hur skärpan upplevs. Är det lite trist och ruggigt ute så upplevs sällan bilderna som knivskarpa.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Jag tycker du verkar vara på rätt väg. Det är bara att fortsätta med trial & error, använda olika inställningar etc. MEN det är trots allt en kompaktkamera du köpt, du måste ha realistiska förväntningar på vilken bildkvalité den kan leverera. Jag har en liknande modell (Canon G7X) och där skiljer det rätt mycket på skärpan beroende på zoom-läget. I vidvinkelläget - ja då är skärpan sämre än i mitten av zoomomfånget. Det är nog ganska normalt.

Sedan är det förstås så att ljuset har väldigt stor betydelse för hur skärpan upplevs. Är det lite trist och ruggigt ute så upplevs sällan bilderna som knivskarpa.
Jo, men ärligt tycker jag min gamla mot den nya inte är markant skillnad (viss skonad i bildkvalitet så klart). Som rappare zoom, snabbare start även tar bra bilder snabbare (ljuskänsligare än den gamla i för sig).

Hade Hade åtminstone förväntat mig lite skarpare bilder, kameran har ju kostat minst 5/6kkkr ny (är tur jag inte betala så mycket för den). Är ju ändå rätt stora bilder man tar med kameran, tycker bilderna bör vara skarpa när man tittar i originalupplösningen (är ju bättre och skala ner bilderna på datorn sen, när vissa bilder inte ser bra ut). min gamla med lägre upplösning ser bilderna bra ut även i originalstorleken.


Men tror inte min gamla hade kunnat ta så bra bild jag la ut här sist (rätt nöjd ändå med skärpan i denna bilden).


Är är två bilder jag tagit med den gamla (hittade inte mycket naturbilder jag tagit med den).
https://i.imgur.com/3jj3Tip.jpg
https://i.imgur.com/RsBYcfB.jpg


Jo vet ljus är allt för en kamera, tyvärr är inte optiken lika bra som ens egna ögon än. När jag valde min kamera fick jag tips om en kompakt kamera med löst objektiv (men hade blivit lite klumpigare). tror det var canon, kanske hade varit vettigare att växa i, speciellt när jag fått höra idag att damm i en kamera utan löst objektiv är för dyrt att åtgärda.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Tog lite bilder med varierande slutartider och bländaröppningar (om det nu heter så :)).

Testade med stativ och tycker bilderna faktiskt blir riktigt skarpa (vad jag sett på originalbilderna). Tyvärr för att få ut dom genom imgur måste dom skalas ner (klarar inte ladda upp bilderna annars).

ISO 100 F6,3 1/80

iso125 F11 1/6

iso 125 F5.6 1/100

iso 125 F11 1/15 är en HDR bild :) Insåg att HDR blir inte bra med rörliga objekt som t.ex träd.
 

Broken arrow

Aktiv medlem
Har övat hel del, om jag blivit bättre vet jag inte :)

F4,iso80 och 6sek


F2,5 iso400 och 0,8sek


F4.5 iso125 och1/10 sek
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
ANNONS