Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponerade blixtbilder med D50

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har på sistone fått underexponerade blixtbilder med min D50, både med den inbyggda blixten och med en SB-400. Jag har inte riktigt koll, men det känns om det skett ibland förr också, men nu verkar det vara konstant dåligt. Tvåknapps-reset förbättrar inget.

Någon som känner igen sig, eller rent av kan komma med tips? Sökning på nätet ger inget, såvitt jag förstår i alla fall.

Jag har ingen lust att lägga mer pengar på D50:an, så om det inte finns något enkelt att göra, blir det nog att skrapa ihop stålar till en D90...

Per.

Eftersom du inte nämner att du kollat så måste jag fråga om du lagt på exponeringskompensation. Det finns en "vanlig" + en separat för blixten.

Någonting som jag har märkt (och tidigare skrivit om) är att både D50 och nu även D300 överexponerar blixtbilder som tagits med andra objektiv än Nikon orginal. Kan naturligtvis inte gälla alla tredjepartsobjektiv men definitivt mitt annars utmärkta Tamron 17-50/2.8. Sätter jag blixtexponeringen till -0.7 så blir det dock ofta perfekt.

Vilket objektiv använder du själv?

Eftersom du inte nämner att du kollat så måste jag fråga om du lagt på exponeringskompensation. Det finns en "vanlig" + en separat för blixten.

Tack för svar! Tvåknapps-reset:en slår av dem, så svaret är: nej de är avstängda. Jag har kompenserat med ett steg och fått upp exponeringen någorlunda, men inte helt bra.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto