Annons

Underexponering med blixt och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Runell

Medlem
Har just varit ute och plåtat med min 20D på ett ställe. Jag har två 550EX och en sån däringa IR-sändare.
Alla bilder blir minst 2 steg underexponerade. Kvittar om jag kör manuellt eller med P-automatik. Jag såg det förut på ett annat knäck förra veckan.
Är det någon annan som upplevt samma fenomen?

Har du kollat så att din kamera inte står på minus i blitexponeringskompensationen? Det luriga är att det finns både blixtexponeringskompensation i kameran och på blixten. Den i kameran gäller i första hand.

Jag kör själv alla mina kameror inklusive 20D med blixtsändaren ST-E2 och upp till fyra 550 EX-blixtar utan problem.

Var hittar man den inställningen?
Borde inte "default"-inställningen vara "normal"?
I övrigt exponerar den ju kalasbra.

Det är den högraste knappen av de fyra vid displayen på ovansidan av kameran. Tryck på knappen och vrid på bakre ratten.

Den är nollad vid leverans.

Är det tänkt att man ska skruva upp kamerans inställning ett par steg för att det ska bli rätt?
Eller är det meningen att det ska bli rätt när kameran är nollad?

Om kameran är nollad, hur är då blixtarna inställda? Är de också nollade.

Du ska också kolla att fördelningen mellan A och B är på faktor 1:1. Om du har båda blixtarna på B och inställningen på sändaren är att A ska ha tre steg mer ljus blir det problem.

Blixtexponeringsinställningen med lösa blixtar ska fungera precis som när man har blixten monterad på kameran. Jag fotograferar ofta på detta sätt och har aldrig haft problem.

Jag ska kolla det.
Tack för tipsen.
Jag har bara överfört samma metodik som jag hade på min gamla 10D.
Jag brukar ha en den ena eller andra på ETTL och -1 1/3, Ibland mer - ibland mindre. Beroende på hur jag ställer upp dem och hur jag zoomar skopan.
På 10D funkade det klockrent.
Ska testa lite mer i morgon.
Återigen, tack för tipsen.
Kan hända att jag fipplat med inställningarna på IR-sändaren utan att veta om det.
Kanske dags att ta fram manualen. Eftersom jag är Macanvändare tittar jag sällan i sådana.
;)

Jag påtalade problemet med underexponerade bilder på 20D förra veckan. Jag kommer att lämna kameran till Canon för service och kontroll. Det är något som inte stämmer på min i alla fall.
Kör med nya 580 Ex med samma resultat som den inbyggda.

ANNONS
Götaplatsens Foto