Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponering på D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

mankepanke

Aktiv medlem
I många recensioner hävdas att exponeringen på D200 är i det närmaste ofelbar. Är det bara jag som upplever att den ofta underexponerar? Histogrammen visar ofta på övervägande mörka toner och bilderna blir murriga. Jag får ofta kompensera upp. Det är väl visserligen inget stort problem att ständigt ha kameran inställd på viss exponeringskompensation men det känns inte rätt när man köpt en så dyr kamera. Är det jag som gör fel, och i så fall vad? Är det fel på kameran och är det fler som upplevt samma sak?

Re: Underexponering ...Inte konstigt detta!

mankepanke skrev:
I många recensioner hävdas att exponeringen på D200 är i det närmaste ofelbar. Är det bara jag som upplever att den ofta underexponerar? Histogrammen visar ofta på övervägande mörka toner och bilderna blir murriga. Jag får ofta kompensera upp. Det är väl visserligen inget stort problem att ständigt ha kameran inställd på viss exponeringskompensation men det känns inte rätt när man köpt en så dyr kamera. Är det jag som gör fel, och i så fall vad? Är det fel på kameran och är det fler som upplevt samma sak?
Vad är ofelbart i dessa dagar?? Hur mycket måsste du kompensera? Innom 1 steg, kann det bero på ljusförhållandet och/eller objektivet.
Come back, Magnus.
mvh Erik J

Oftast hamnar det väl inom ett steg, men det konstiga är att det även händer med motiv som normalt borde bli något överexponerade, till exempel ljusa figurer mot en mörk bakgrund.

Vi Canonister....

Jag känner inte Nikon, men principen är ju de samma.
Spot på ljusa objekt, måsste ju underexponera allt annat. Hur den centrumsvägda exponeringen tolkar situasionen; kann vara lite olika från kamera till kamera.
På Primiera Divisione Cameras (läs Canon) måsste man kompensera innomm 1/2 till 1 steg när dynamiken i bilden blir svår.
Använd histogram, kompensera, jag tror du måsste leva med det. Kunnskapen om detta är det som skiljer fotografer från snap-shooters.
mvh Erik J

Jovisst underexponerar den allt annat vid spotmätning, det är ju ofta poängen, att till exempel skapa en helt svart bakgrund, men den underexponerar även det spotmätta huvudmotivet, det är det som är problemet!

Varför blandar jag med Nikons problem?

Detta går ut över min förstånd; och långt inn i Nikons....
Vi måsstae SKRIKA HÖGT och väcka nån Nikonier.......eller är dom underexponerade allihop :))
En liten oklarhet: Objektivet. Är det samma med alla?
mvh Erik J
..som håppas det löser sig..

Re: Vi Canonister....

På Primiera Divisione Cameras (läs Canon) måsste man kompensera innomm 1/2 till 1 steg när dynamiken i bilden blir svår.
Använd histogram, kompensera, jag tror du måsste leva med det. Kunnskapen om detta är det som skiljer fotografer från snap-shooters.
mvh Erik J [/B][/QUOTE]

Läste visst inte riktigt noggrant:). Kanske kan det där med dynamiken ha något med saken att göra. Ska titta närmare på några bilder. Har tyckt att problemet uppstått i många olika ljussituationer men kanske har det trots allt varit i kontrastrika situationer.

Kann vara.

Jag har problem med just, kontrastomfanget i digitalt foto. En god film har ett k.omf. på +- 5 stop. Ingen digital kamera (mig visserligen) kommer upp mot detta ennu.
Sigma (med Faveon censor) och Fuji är vel de bästa, men har vissa mangler på annat håll...
Detta är ju det viktiga i utveklingen av DSLR; inte Mp och brus/stöy vid +ISO1600.
Jag sliter med detta, och exponerar enklare med Analgot :))
Nat Erik J

Edit: Byter fotar med exponerar.

Min D2Hs underexponerade ca: -0,7 när jag köpte den, men efter senaste firmware upgraderingen är den klockren.

Innan uppgraderingen så finjusterade jag upp mätarna +0.7, jag är nästan 100 på att den optionen finns på en D200 också, då behöver du inte hålla på med exponeringskompisation hela tiden, finjusteringen bör du hitta i menyn.

/kent.

Digitalkameror, speciellt Nikon D70 är byggd att underexponera en aning för att få få täckning i högdagrar. Har hört detta från flera håll.

Min D200 underexponerar också lite väl mycket, kompenserar ofta med +0.3 +0.7 ska nog kolla upp det!!!
/K

På D200 kan du ju finjustera exponeringen i menyerna. Du kan ha olika justeringar på spot och matrix. Bara att justera efter dina preferenser.

Nikon exponerar generellt mer konservativt än t.ex. Canon för att behålla information i högdagrarna. Så länge det dynamiska omfånget är begränsat är det nog en bra policy.

Men som sagt - med D200 kan du ändra på det...

Jag upplever också att bilder jag tar med flerfältsmätning blir lite väl mörka med D200 och framförallt D2h.

Därför använer jag ofta centrumvägd mätning, som är mycket mindre "idiotsäker" men mycket mer förutsägbar, så man med lite erfarenhet kan kompensera på ett vettigt sätt. Spot är väldigt användbart tillsammans med manuell exponering.

För mig som är lite porträttinsnöad funkar det på ljusa människor att mäta centrumvägt i ansiktet och öppna upp ett steg.

En lite speciell metod som jag kör med då jag inte har tid att vara noga hela tiden är manuell exponering och flerfältsmätning. Spotmätning på den programmerbara knappen vid ringfingret för att kolla vid svårare ljus.

Låter som en bra funktion att ha på den programmerbara knappen. Håller också med om att matrixmätning är för oberäknelig.

faktiskt så är den enda matrixmätningen jag har använt som funkar någolunda förutsägbart är mamiyas totalt odokumenterade A/S mätning på 645 kamerorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto