Annons

Underhåll av kamerahus...

Produkter
(logga in för att koppla)

volodja

Avslutat medlemskap
Jag köpte en begagnad d300 för snart ett år sedan. Då hade den gått ca 55k exponeringar. Sedan dess har jag tagit kanske 15k bilder med den. Enligt säljaren skulle den ha varit inne på service en gång/kvartal (nypa salt kanske kan vara på sin plats).

Det jag funderar på är när man behöver fundera på att skicka in kameran på service/rengöring etc. Om ni har några tankar kring det...

oavsett vad som gjorts innan kan det noog vara värt det en d300 är en kamera du kan ha kvar länge och säkert tänker ha kvar länge, då är det alltid skönt att veta "kameran har kollats igenom av en aktoriserad service man, den kommer stå pall för denna plåtning"

det blir som en liten garanti för sig själv. sen håller dom ju längre om dom får ses över och rengöras osv.

Check and clean

Jag brukar passa på att passera Nikon en gång vart annart år när jag ändå är i Stockholm för en check and clean. Det tar c:a 300 för att rengöra sensorn, uppgradera firmware och kolla igenom.

Kostnaden för att skicka kamera är så stor att det bästa att ta det när man i Stockholm eller att man besöker någon fotomässa. Jag tror att Nikon är håller på att titta på att eventuellt sätta upp service i Göteborg och Malmö...men inget är bestämt...

Lars

Jag brukar passa på att passera Nikon en gång vart annart år när jag ändå är i Stockholm för en check and clean. Det tar c:a 300 för att rengöra sensorn, uppgradera firmware och kolla igenom.

Kostnaden för att skicka kamera är så stor att det bästa att ta det när man i Stockholm eller att man besöker någon fotomässa. Jag tror att Nikon är håller på att titta på att eventuellt sätta upp service i Göteborg och Malmö...men inget är bestämt...

Lars

Köpte min nikon d80 för snart ett år sen också. Den är använd mycket men varsamt, och har vistats ganska mycket i dammiga miljöer. Är det nödvändigt/bra att skicka den på check & clean nu`, eller ska jag vänta till näsa år? Är väldigt rädd om den och planerar att ha den länge.
Kollar de över och reparerar produktionsfel på check & clean?

Mvh Tove

vissa nikonmodeller (om inte alla) ingår väl 3 års check &clean?
isf antar jag att det bara är att gå till där du köpte kameran
eller vilken kamerabutik som helst egentligen, så skickar
de kameran åt dig?

ANNONS