Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
undervattenhus
- Trådstartare hannesm
- Start datum
gatica
Aktiv medlem
för att du ska slippa vänta på svar kommer jag med ett"drömdödande" inlägg.
undervattens till systemkameror är riktigt dyra. har sätt en modell till en större nikon kamera, prislappen låg på ca 30 tusen. de finns säkert billigare (och dyrare!!), jag skulle nog statsa på en kompakt kamera. undervattenshusen till dem ligger på ca 1500kr, något billigare.
hitta ingen svensk sida men du kan ju räkna med dyrare priser på svensk handel:
http://www.backscatter.com/HostedSt...Photo&s3=Package_Deals&sf=Price&so=Descending
hus till 30d koster ca 28.000kr
hus till 1Ds mark2 kostar ca 42.000kr
+ kostnaden för objektiv "rören", som för en vidvinkel zoom (17-40. 16-35. 15 fishaye, (passande obejektiv till undervattenfoto)) kostar 9000 kr. men än för ett 17-40 nytt!
undervattens till systemkameror är riktigt dyra. har sätt en modell till en större nikon kamera, prislappen låg på ca 30 tusen. de finns säkert billigare (och dyrare!!), jag skulle nog statsa på en kompakt kamera. undervattenshusen till dem ligger på ca 1500kr, något billigare.
http://www.backscatter.com/HostedSt...Photo&s3=Package_Deals&sf=Price&so=Descending
+ kostnaden för objektiv "rören", som för en vidvinkel zoom (17-40. 16-35. 15 fishaye, (passande obejektiv till undervattenfoto)) kostar 9000 kr. men än för ett 17-40 nytt!
gatica
Aktiv medlem
för att du ska slippa vänta på svar kommer jag med ett"drömdödande" inlägg.
hans möller
Ny medlem
Smakare det så kostar det kan man dessvärre konstatera. Serierna blir ju jämförelsevis små för den här sortens specialprodukter. Det är inte rättvist att jämföra ett undervattensfodral för en SLR med de som säljs sm standardtillbehör till kompaktkamerorna. Vill du något mer än att bara "knäppa lite bilder" under vatten tror jag inte att du kommer bli nöjd med en kompakt. Du behöver dessutom en extern blixt för att undvika back scatter.
Jag får betrakta mig som relativt novis på området sett till antatlet bilder jag tagit men köpte för några år sedan ett Ikelite-fodral till min analoga Canon 250 EOS. I USA är utbudet ganska stort på analoga prylar efter inträdet av det digitala, titta lite på ebay. Det kan tyckas bakåtsträvande men kan vara ett billigare sätt att ta bra undervattensbilder. Den dyra optiken kan du ju använda på din digitalkamera.
Den främsta förtjänsten med Ikelite är priset som kan hållas rimligt lågt då de baserar sina fodral på några standardfodral där genomföringar och kontroller anpassas till den specifika modellen. Handhavandet är inte alls lika smidigt som de mer kompakta aluminiumhusen från t ex Subal eller Sea&Sea. Det större deplacementet kräver dessutom mer vikter för att få kameran neutral i vattnet.
Jag kan för övrigt rekommendera den webbaserade, annonsfinansierade gratistidskriften www.uwpmag.com
/Hans
Jag får betrakta mig som relativt novis på området sett till antatlet bilder jag tagit men köpte för några år sedan ett Ikelite-fodral till min analoga Canon 250 EOS. I USA är utbudet ganska stort på analoga prylar efter inträdet av det digitala, titta lite på ebay. Det kan tyckas bakåtsträvande men kan vara ett billigare sätt att ta bra undervattensbilder. Den dyra optiken kan du ju använda på din digitalkamera.
Den främsta förtjänsten med Ikelite är priset som kan hållas rimligt lågt då de baserar sina fodral på några standardfodral där genomföringar och kontroller anpassas till den specifika modellen. Handhavandet är inte alls lika smidigt som de mer kompakta aluminiumhusen från t ex Subal eller Sea&Sea. Det större deplacementet kräver dessutom mer vikter för att få kameran neutral i vattnet.
Jag kan för övrigt rekommendera den webbaserade, annonsfinansierade gratistidskriften www.uwpmag.com
/Hans
hannesm
Ny medlem
tack för svaren
jag sökte runt lite och hittade denna http://www.pixmania.com/se/se/550965/art/aquapac/eos-vattentatt-fodral.html frågan är om det är värt att köpa ? som det verkar så tar man bilden igenom plast vilket borde förstöra bildkvaliten rejält ..
joppis
Aktiv medlem
hannesm skrev:
tack för svarenjag sökte runt lite och hittade denna http://www.pixmania.com/se/se/550965/art/aquapac/eos-vattentatt-fodral.html frågan är om det är värt att köpa ? som det verkar så tar man bilden igenom plast vilket borde förstöra bildkvaliten rejält ..
Citat från produktsidan:
"Det vattentäta fodralet från Aquapac är perfekt anpassat för Canon systemkameran EOS 400D och låter dig fotografera när du ger dig ut med båten eller på raftingutflykter utan att riskera att skada din kamera."
Jag tolkar det som att det är ett skydd mot vatten fast ovanför vattenytan så att säga. Stänk från vågor vid båtfärd etc. Men jag kan såklart ha tolkat texten fel.
Petsan
Aktiv medlem
"AQUAPAC EOS vattentätt fodral"
Dvs INTE något man tar med sig under vatten. Dels ställs högre krav på "porten" till objektivet, pga de optiska egenskaperna då ljuset bryts emellan vatten och luft (dvs i ditt fodral), dels är en såndär påse inte tillräckligt trycksäker för att klara av att ligga i vatten. Har du någon gång försökt plasta in något och sänkt ner det i vatten? Det är bara en tidsfråga innan man får in vatten. Det behövs hårda "skal", antingen i plast (Ikelite) eller aluminium/glasfiber/kolfiber (eller vad det nu är, dyrt blir det).
Dvs INTE något man tar med sig under vatten. Dels ställs högre krav på "porten" till objektivet, pga de optiska egenskaperna då ljuset bryts emellan vatten och luft (dvs i ditt fodral), dels är en såndär påse inte tillräckligt trycksäker för att klara av att ligga i vatten. Har du någon gång försökt plasta in något och sänkt ner det i vatten? Det är bara en tidsfråga innan man får in vatten. Det behövs hårda "skal", antingen i plast (Ikelite) eller aluminium/glasfiber/kolfiber (eller vad det nu är, dyrt blir det).
frigo88
Aktiv medlem
har hittat ett riktigt under vattens hus till 400D vet dok. tyvärr inte vad det var för sida:/
och där kostade det någonstanns mellan
12000-14000:-
kolla här -->
euro 1.229,00 x 10,46= ca 13 000:-
http://www.scubacam.nl/catalog/index.php?cPath=22_90_34&language=en
och där kostade det någonstanns mellan
12000-14000:-
kolla här -->
euro 1.229,00 x 10,46= ca 13 000:-
http://www.scubacam.nl/catalog/index.php?cPath=22_90_34&language=en
Senast ändrad: