Annons

Undervattens fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

redcell

Medlem
Jag undrar om nŒn har nŒgra bra tips angŒende undervattens fotografering, typ val av utrustning och saker att tŠnka pŒ!
 

Swatcher

Medlem
Hej Mattias,
Jag har faktiskt aldrig provat att fotografera under vatten (så varför svarar jag då!?) men jag har precis lånat en bok om undervattensfotografering (skriven av Tony Holm och utgiven i Spektras handboksserie). Den verkar väldigt bra och tar upp alla grunder om fotografering under vatten, lite om olika resmål för fotografering och tips & råd till hemmabyggaren. Kanske kan vara något att läsa (om du inte redan gjort det).
Någon annan som vet mer?
 

Micke_e

Medlem
Hej du,
och grattis till en ny värld (om du nu ger dig in på uv-fotoområdet).

Får väl börja med att citera mig själv med bifogad text på:

Att fotografer under vatten

Att fotografera under vatten skiljer sig framför allt på en punkt mot landfotografering. På land kan man oftas föreställa sig hur resultet blir "what you see is what you get" (om man inte håller på och trixar allt för mycket), medan man under vatten fotograferar efter principen "what you want is what you get", dvs man tar bilder efter erfarenhet och baserat på tidigare erhållna resultat och tips från andra fotografer samt böcker. Man måste bränna mycket film innan man lär känna sin utrustning.

Man ser nämligen inte hur resultatet blir förrän man framkallat filmen, vilket mest beror på att blixtljuset lyfter fram färgerna i bilden. Bilden i sökaren är oftast grådaskig eller blåtonad.

Hoppas bilden klarnat något.

/Mikael Eriksson
 

ols

Aktiv medlem
sen är det en nackdel till man kan ju inte byta film så man kör gärna med 36 rullar om man inte kan få fatt i med fler bilder........

utrustning.....ska jag vara ärlig finns det bara ett vettigt alternativ nikonos V har jag för mig att numret var.....eller ett sea&sea, har jag för mig att dom heter, undervattenshus. finns till nikon o canon o0m jag inte minns fel.
 

Fotokonst

Avslutat medlemskap
Kan rekomendera en bok som heter "Vattenbilder - en bok om att fotografera i vatten" av Inge Lennmark & Tomas Jangvik, Norsteds.

Använder själv en Sea & Sea Motormarine 2 (grå).
Ett mycket prisvärt alternativ till Nikonos V.
Är rätt så ny på området, kolla in mina bilder.
www.fotosidan/2171

En bra uv fotograf enligt min mening är Rolle How,
han använder också en Motormarine 2, Du hittar några av hans bilder på http://w1.161.telia.com/~u16106947/rh1.html
 

redcell

Medlem
Tack fšr tipsen!

Tack fšr alla tipsen ska kolla om jag kan fŒ tag i bšckerna och lŠsa mer om Šmnet! :)
 

more10

Aktiv medlem
Jag fotade under vatten när jag var i Indonesien för några år sen. Jag kände mig jättenöjd över att ha hittat en film som var anpassad i färgtoner för det speciella ljuset på djupt vatten. Problemet var att jag tog alla bilderna när jag snorklade (på inte så djupt vatten) och där är ljuset inte så blå-grönt. Resultatet var att mina bilder blev röd-dassiga hela bunten. Detta bara som en varning.

Sen att det var svårt att ställa skärpan och rikta blixten rätt var ett annat kapitel. Men jag tror att med mycket träning så kan det bli mycket bättre. Det var iallafall en jättekul upplevelse att jaga runt bland fiskarna för att få så bra bilder som möjligt. ...och se hur nära den där jättegiftiga tigerfisken (eller vad den hette) som man vågade simma.
 

ghost102

Aktiv medlem
vilken utrustning?

Ska själv till röda havet i början på nästa år. Och givetvis tänkte jag försökaplåta lite fiskar m.m.

Men jag har tyvärr ingen större summa pengar att lägga ned på utrustningen. Så finns det några billiga alternativ? Eller är det engångs kamera som gäller då? Och gärna något tips på de bästa engångs kamerorna ;-)
 

tiger656

Aktiv medlem
Som budgetalternativ kanske en Canon Prima AS-1 vara något. Ny för under 1500:-
Jag har en själv och den är helt ok. Levererar ok bilder som är klart användbara.
Tror inte den klarar mer än 5-10 m djup. De olika engångskameror jag testat har varit helt värdelösa med knappt några användbara bilder som resultat. Eller om du har någon annan kamera sen tidigare så kanske någon form av uv hus kan vara ett alternativ.
Jag har lite olika digitalkameror men valde ändå denna lösning, men det beror ju på vilka tekniska krav man har.
/Stefan
 
ANNONS