Annons

Unge, oerfaren eldsjäl...

Produkter
(logga in för att koppla)

Emexies

Medlem
... söker råd och vägledning av Mer Erfaren Människa.

Första året i gymnasiet, och till fotokursen fick alla okunniga små elever låna varsin systemkamera. Film och mörkrum tillhandahölls.

Två dagar och sju rullar svartvit film senare så var jag fast.

Aj då.

Men kursen var inte lång, och kameran var inte min. När lånetiden väl var slut fann jag mina föräldrars kamera, och fick låna den aningen sporadiskt, när De Äldre väl tillät det. Men jag hade ingen möjlighet att se mina verk.

Snabbspolning, hösten 2001. Jag hittade äntligen den kamera som uppfyllde alla mina krav, och började spara. Blott 9 500 :-. Väldigt mycket för någon som ska överleva på en tiondel av det i månaden.

Efter tio månaders sparande fick jag den äntligen. Digital. Passar mig underbart. Första dagen tog jag mer än fyrahundra bilder.
Nu, blott två månader senare, efter att ha fotat åtminstone fyra dagar i veckan, har jag äntligen lärt mig kameran.
Än har jag inte tekniken inne för vad som gör en Bra Bild, men det gör inget. Jag tycker om det jag gör, och för en gångs skull har jag hittat en hobby där mina höga krav på mig själv inte skapar press på mina alster.

Men, utan erfarenhet.

Så min fråga till de Erfarna Själarna i denna lilla klubb är myckt enkel: Hur blir jag bättre?
Aningen svår att besvara kanske...

Men, har ni några väldigt grundläggande råd att ge till någon som nu känner sig redo för att börja tänka på hur en bild ska vara för att fånga ögats intresse? Hur ska jag börja tänka? Gå efter känsla, vara rent teknisk av mig, eller både och?
Följa min egen väg, självfallet. Men råd är icke desto mindre välkomna.

De få alster som jag är halvnöjd med finns, för er beskådning om ni så skulle vilja, på den aningen krångliga addressen:

http://p114.ryd.student.liu.se/~emexies/

Ett Stort Tack på Förhand,

//
Joel E, en brinnande själ i mängden, med en kamera i famnen.

Du hade bra bilder på sidan.
Samt som sidan var grymt utformad, dvs snygg till max!

Skit i alla råd, gå din egna väg.
Brukar bli bäst så!

kan bara hålla med föregånde talare här, när får vi se bilderna här ock kommentera samt ställa frågor undrar jag.

den som jag fastnade för var helt klart bollen/klotet på banan....skitläcker

Kan tyvärr inte ge dig några råd annat än att lägga ut bilderna här. De är ju kanonbra särskilt "Endless ball" och "Walk in the-". Du har ju höjdarbilder och ett bra sätt att bli bättre ändå är att lägga ut dem här för kritik. Är själv nybörjare men har fått massvis av tips och ideér av att lägga ut mina bilder för kritik samt att titta på andras bilder och kommentarer här.

Bara ett tillägg, Din "Walk in the-" tycks vara länkad till fel bild, tyvärr går det ju bara att se miniatyren av den.

Suveräna bilder... min kommentar är kanske mer uppmuntrande än konstruktivt men det är inte så illa det heller.

Ja, det är svårt att ge dig några generella råd. Lägg upp lite bilder här så att du kan få återkoppling på dem. Du är kanske inte själv nöjd med dina bilder men när blir du nöjd? När du har tagit den perfekta bilden? Vill du verkligen ta den? Vad ska du göra sedan? Vilken nytta gör då våra kommentarer?

Fotosidan är inte till för världens sju underverk utan för fotografer som utvecklas. Det är sällan man ser ruggigt bra bilder här, bilder som är så bra att de inte kan bli bättre. På sätt och vis är jag glad för att det inte är jag som tar dem. Jag vill fortsätta att utvecklas. Jag säger som gode herr Thåström säger: stå aldrig still.

Måste hålla med!
Kanonsnygg hemsida och bra bilder.
Lägg upp dom här för kritik...!
De fyra bilderna i rad med ram var läckert!
/Svante

Det är många fina bilder du har fått till. Jag tycker att galleri 1 är finast då de bilderna känns mer lika varandra på ngt sätt. En reflektion ang. hemsidan som jag tycker är har en kanon design, men det vore snyggare om du satte storleken på dina popupfönster så att man slapp scrolla för att se hela bilden.

MVH
Villgot

*ler* Jag tackar för alla vackra ord ni ger mig.

Och ber även om ursäkt, för mitt inlägg var aningen hastigt skrivet.
Jag hade nämligen just upptäckt denna sida, märkt att man kunde lägga upp sina bilder, och att det fanns ett forum. Konceptet med att kommentera och kritisera varandras bilder missade jag totalt, tyvärr.

Vad gäller att ta den perfekta bilden... Jag strävar efter att ta den perfekta bilden, ja.
Men, det är den perfekta bilden av just det motivet, med just det ljuset och med just den känslan som jag strävar efter. Ett och samma motiv kan, enligt mig, fotas för att väcka ett otal känslor och tankar.
Och därför finns det, enligt mig, inte en enda perfekt bild, utan snarare ett oändligt antal. Om jag ens kommer i närheten av en av dem så är jag mer än nöjd.

Nåväl, dags att ladda upp lite bilder här kanske, för att granskas av era kritiska ögon.

Än en gång, tackar för vänliga ord.

//
Joel E, en brinnande själ i mängden, med en kamera i sin famn.

Bra sätt att skapa inspiration är att titta mycket på andras bilder, och då är ju fotosidan rätt ställe.
Andra bra sätt är att lyssna på klassisk musik eller läsa en dikt.

Ursäkta att mitt svar dröjde, men om ni vill ha en tam ursäkt så kan jag säkert improvisera fram en sådan. ;)

Jag tackar väldigt mycket för alla tips, även om majoriteten av er sade samma sak: fota mycket och gå din egen väg. Jag är förvånad att ingen av er rekommenderade det stora utbud av artiklar som finns här på fotosidan, ingen som nämde gyllene snittet eller liknande. Men jag tackar ändå, om inte för råd så åtminstone för stor och _välbehövd_ upppmuntran.

För den som undrade så har jag en Canon Powershot G2 som verktyg.

Bryggarn: Även om jag tycker om klassisk musik (mm, Rachmaninoff) och likså läser poesi, så har jag inga krav vad gäller inspiration. Förvisso kan klassisk musik innehålla majoriteten av stämningar och känslor, men det utesluter inte att andra genrer kan innebära samma sak. Jag har dessutom en så pass bred musiksmak genre i allmänhet inte har betydelse, endast stämning. Evert Taube som Nine Inch Nails som Andrew Sisters, de får alla fram en unik stämning och de passar mig alla utmärkt beroende på mitt humör och vad jag vill fota.
Men detta är naturligtvis en smaksak.

Och nu, dags att börja planera nästa inlägg på fotosidan...

Än en gång, tack så väldigt mycket för uppmuntran och motivation, den var välbehövlig!

ANNONS
Götaplatsens Foto