Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Universalinställning vid studiofoto??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

På flera ställen, både i olika trådar här på FS och i andra forum, har jag sett att folk rekomenderar följande kamerainställningar; f/8, 1/125 sek ISO 100.
Jag blir lite nyfiken på varför just dessa värden ständigt dyker upp?
Om man kör med dessa inställningar borde det följaktligen innebära att man får använda studioblixtarnas effektreglage då man vill ändra ljuset i fotot. Jag inser naturligtvis att detta inte är någon 'regel' och att de flesta garanterat kör med lite olika kamerainställningar.
Men jag tycker fortfarande att det ryms en intressant fråga här, nämligen vilket är 'bäst' - köra oförändrade kamerainställningar och variera ljuset genom att 'vrida upp/ner' blixtarnas effekt, eller testa sig fram till lämpliga blixtinställningar och sedan variera med hjälp av större/mindre bländare.
Eller kanske en kombination?
Att ISO 100 & f/8 rekomenderas känns 'naturligt', men varför 1/125?
De flesta studioblixtar klarar ju tider ner till 1/250(?) Borde inte kortast möjliga slutartid vara att föredra?
Själv brukar jag ställa slutartiden på just 1/250 sek, ISO på 100 och sedan variera bländaren beroende på önskad 'effekt'. (Normalt brukar jag ligga på en bländare mellan 2,8 och 10, oftast 5,6-7,1).
Vill jag använda en stor bländare för ex. kort skärpedjup skruvar jag ner blixtarnas effekt, vill jag ha maximal skärpa (dvs bländare runt 8-11) skruvar jag upp blixtarnas effekt etc.
Även om jag tagit för vana att skriva ner vilka värden jag använt för olika foton, för att kunna 'få exakt samma ljus' någon annan gång, så vore det lite smidigt att ha någon typ av 'grundinställning' att utgå ifrån...
Frågan är då om denna bör vara just ISO 100, f/8, 1/125 - och i så fall varför?

Med nyfikna hälsningar
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se

Kan inte detta med universalinställning, men bländarvalet är väl eftersom man oftast säger att generellt sett så är objektivet som skarpast vid f:8, ISO 100 är för lågt brus och 1/125 är väl så man har att ge på båda hållen ifall det blir för under/överexponerat.

Att 1/125s är vanligaste än 1/100s är förstås att det är avrundat exponentiellt till faktorn 2.

Dvs 1s, 1/2s, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128, 1/256 s

/Stefan

Fast tiden påverkar inte exponeringen - antaget att belysningen i studion är försumbar jmft med styrkan på blixtarna. Och det är den. Sysn tydligt om man tar en bild när blixtarna "bommar" dvs inte löser ut. Då blir det oftast väldigt svart exponering.

Det är alltså endast bländare och blixtarnas effekt som ger exponering. Tiden är ointressant så länge den är längre än kortaste synktid (den kortaste tid då slutaren är helt öppen) och kortare än att det befintliga ljuset i studion börjar ge bidrag till exponeringen. Den tiden torde för de flesta normalt belysta stuior vara på nivå 1/2 sekund och högre. Därför väljer man normalt en 1/100 till 1/200 sekund som tid för att slippa bidrag från studiobelysningen.

Jag vet inte varför man specifikt skulle välja 1/125, men i princip håller jag med om själva tillvägagångssättet.

Själv kör jag på 1/200 eftersom det är den kortaste synktid som mina hus klarar. Jag vill ha så kort tid som möjligt för att kunna försumma det naturliga ljuset i studion och uteslutande modellera ljuset med hjälp av blixtarna. Sen väljer jag bländare efter vad jag vill åstadkomma, dvs oftast f8 för att få så skarpa porträtt som möjligt, och ISO 100 för att få så lite brus som möjligt.

Så den enda parametern som återstår att justera exponeringen med är blixtstyrkan, men i gengäld känner jag att jag har bättre kontroll på helheten då.

Om man kör med radiosynk så klarar inte alla system kamerans max synk på t ex 1/250. Då är det säkrare att föreslå 1/125 för att inte få synk-problem.

Förr....

Då så var synktiden ofta 1/60 sek på ridåslutarkameror, centralslutare klarade 1/125 sek och ibland kortare.
Så kanske det är något som "hänger kvar" detta med 1/125 sek på synktidinställning.
I vart fall som tidigare sagts, så lär omgivande ljus vanligen inte påverka bilden, när kraftfulla studieblixtar används.
/ Mats G

Då så var synktiden ofta 1/60 sek på ridåslutarkameror, centralslutare klarade 1/125 sek och ibland kortare.
Så kanske det är något som "hänger kvar" detta med 1/125 sek på synktidinställning.
I vart fall som tidigare sagts, så lär omgivande ljus vanligen inte påverka bilden, när kraftfulla studieblixtar används.
/ Mats G

Begränsning i tid finns endast för ridåslutare.
En centralslutare har ej denna begränsning eftrsom den öppnar "jämnt" över bildytan. Ibland kombineras centralslutarens öppning med bländaröppningen så den öppnar inte helt. Men för blixten spelar det ingen roll för hela bilden (sensorn/filmen) får ljus oavsett slutartid.

Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap det finns samlat här på FS!

Tackar för alla upplysande inlägg (nej, inget försök till dålig blixt-humor...)!!

Det verkar som om de flesta gör som jag - och när det kommer från er på FS brukar det betyda att det är "rätt"...=)

Om någon känner att de har tid & ork att delge några smarta ljussättnings-/ljusmätningstips vore det trevligt!!
Själv testar jag mig fram till en bra exponering m.h.a blixteffekt & bländare och även om jag lärt mig ungefär hur jag skall ställa blixtarna händer det inte sällan att jag inte alls hittar rätt. Tips & råd?
Mvh
Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto