Annons

Uppdrag granskning använder bild utan tillåtelse

Produkter
(logga in för att koppla)

vickepe

Aktiv medlem
Senaste Uppdrag granskning (http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-38?&autostart=false) använder en av mina bilder utan att ha bett om tillåtelse för detta. Bilden syns 28 minuter in i avsnittet och täcker hela bildytan. Jag har hört av mig till Uppdrag granskning via mail för att diskutera förslag om ersättning, men jag får inget svar. Hur bör jag gå vidare och vilken ersättning är aktuell?

Här är originalbilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/338326/3127014.htm

hmm, de var klurigt, speciellt då den finns publicerad på FB(facebook) och de visas "tydligt" vart bilden finns. Men jag hoppas på en intressant diskussion att följa.

Senaste Uppdrag granskning (http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-38?&autostart=false) använder en av mina bilder utan att ha bett om tillåtelse för detta. Bilden syns 28 minuter in i avsnittet och täcker hela bildytan. Jag har hört av mig till Uppdrag granskning via mail för att diskutera förslag om ersättning, men jag får inget svar. Hur bör jag gå vidare och vilken ersättning är aktuell?

Här är originalbilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/338326/3127014.htm

I teorin är det ju enkelt. När någon publicerar din bild utan att ha frågat är det bara att fakturera och man kan lägga på mer än standardpris just eftersom det skett olovligen. Hade det handlat om att en publicering i en dagstidning hade de troliogen inte ens argumentera eftersom de vet hur det fungerar.

I det här fallet är det dock inte så glasklart. Dels kan det de gör nog falla under citaträtt, ungefär som om de gör ett program om konsthandel och då och då under ögonblick zoomar in på ett konstverk som de annars inte har rätt att publicera rakt av. Konsverkens närvaro fyller en funktion för berättandet, ungefär som din bild gör här.

Se §20 "Konstverk som ingår i en film, ett televisionsprogram eller en bild" eller §22 "Citat" i Lagen om upphovsrätt.

Till råga på allt ligger bilden på Facebook vilket lägger till ytterligare ett grumligt lager av förvirring i det hela. Detta eftersom Facebook har lindrigt sagt snåriga villkor som du godkänt när du lagt upp bilden och bland annat kan innefatta att du i någon mening gett andra tillåtelse att återpublicera bilden ...

Rent praktiskt tror jag ärligt talat inte du har mycket att hämta. Dels eftersom din bild visas i ett kort ögonblick som en del av något som ingår i deras berättelse. Dels eftersom du lagt den på Facebook.

Du kan ju alltid testa skicka en faktura på en låg summa, t.ex. 600 kr ex moms och se om det går igenom systemet smärtfritt. Sätter du högre pris i och med de otydligheter som verkar finnas runt bilden kommer det säkert ta stopp direkt.

I teorin är det ju enkelt. När någon publicerar din bild utan att ha frågat är det bara att fakturera och man kan lägga på mer än standardpris just eftersom det skett olovligen. Hade det handlat om att en publicering i en dagstidning hade de troliogen inte ens argumentera eftersom de vet hur det fungerar.

I det här fallet är det dock inte så glasklart. Dels kan det de gör nog falla under citaträtt, ungefär som om de gör ett program om konsthandel och då och då under ögonblick zoomar in på ett konstverk som de annars inte har rätt att publicera rakt av. Konsverkens närvaro fyller en funktion för berättandet, ungefär som din bild gör här.

Se §20 "Konstverk som ingår i en film, ett televisionsprogram eller en bild" eller §22 "Citat" i Lagen om upphovsrätt.

Till råga på allt ligger bilden på Facebook vilket lägger till ytterligare ett grumligt lager av förvirring i det hela. Detta eftersom Facebook har lindrigt sagt snåriga villkor som du godkänt när du lagt upp bilden och bland annat kan innefatta att du i någon mening gett andra tillåtelse att återpublicera bilden ...

Rent praktiskt tror jag ärligt talat inte du har mycket att hämta. Dels eftersom din bild visas i ett kort ögonblick som en del av något som ingår i deras berättelse. Dels eftersom du lagt den på Facebook.

Hej! Det är inte jag som lagt upp bilden på Facebooksidan. Publicerade bilden på min blogg, och därefter spreds den viralt. Jag har alltså inte accepterat Facebooks villkor.

Hej! Det är inte jag som lagt upp bilden på Facebooksidan. Publicerade bilden på min blogg, och därefter spreds den viralt. Jag har alltså inte accepterat Facebooks villkor.

Dels håller jag mer Erland, be Facebook ta bort den. Dels tycker jag Peter Wemmert har ett bra förslag: Skicka en faktura med en artigt följebrev där du förklarar omständigheterna att bilden utan ditt medgivande publicerats på FB.

Jag har vid ett par tillfällen varit med om att mina bilder använts i dagpress, i ena fallet hade tidningen fått bilden skicka till sig av en person de pratat med, men utan att jag blivit tillfrågad. De betalade prompt utan minsta argumentation.

Rent rättsligt tror jag du kan ha svårt att få rätt om de väljer att bråka, men är du artig men bestämd tycker de förhoppningsvis att de vill agera korrekt mot dig.

Rent spontant så känns det som att du i första hand borde lägga energi på att få bort bilden från RFs facebooksida. Så som bilden visas i repotaget så tror jag nog att Grevture är inne på rätt spår.

Vad jag förstår av Facebooks villkor (kollade upp detta nu) tar de inte rätten att använda bilden från dig som upphovsman. Dessutom har jag svårt att tro att FB gett UG tillstånd att använda bilden, om så nu vore fallet. Att bilden ligger på FB borde alltså vara ovidkommande för den här diskussionen (i annat än det skulle kunna falla under citatsrätten).

Kanske borde kolla detta med en jurist, eftersom vi rör oss i något sorts gränsland här som kan vara svårt för lekmän att reda ut.

Passs på att skicka en räkning till de som först stal din bild från bloggen också. Varför ska de komma undan?

Intressant

Svarar mest för att hålla mig uppdaterad om vad som händer.
Kan hålla med dig om att det är ovidkommande ang FB...

Om man nu ser det såhär då... Om UG "lånar" en bild från RFs sida på FB, vem skall de be om lov då? Någon har ju tagit bilden och lagt upp den. UG borde väl ha sitt på det torra med visning av bilder?

Eller hur skall man se det?

Med vänlig hälsning, Crelle

Ansvaret

Den som använder/publiserar en bild är skyldig att ta reda på upphovsmannen för att diskutera om och hur han kan använda bilden.

...

Att bilden ligger på FB ger inga rättigheter för TV att använda bilden, bara FB och deras "partners".

Dessutom var det inte fotografen som lade den där.

STIM ersätter

Om SVT eller SR publicerat en bild så kan man få ersättning från STIM. Jag vet inte om ersättningar från annat håll påverkar denna möjlighet men det borde det inte göra. Ring STIM och kolla.

ANNONS
Götaplatsens Foto