Annons

Uppgiven

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Har ca 81000 foton där säkert en bild finns med 5 dubletter, det är både raw och jpeg samt totalt oorganiserat under diverse olika mappar. Att gå igenom allt skulle ta mig år så jag tänkte börja med det enklaste, dvs kopiera över alla bilder till en ny mapp där dom är sorterade efter när bilden är tagen (efter exif data) och placeras i år/månad katalog. Innan dess vill jag hitta dubletter och radera dessa.

Jag har ACDSEE professional 2021 samt Adobe Lightroom 6 men hittar inte nån funktion som kan göra det jag vill automatiskt. Har ni tips på hur jag ska göra, även rekommendation på annan mjukvara som klarar sortering etc så vore jag oerhört tacksam!

Tack för alla tips! Snubblade över ett program som heter Photo Organizer som verkar funka så som jag tänkt. Gratis dessutom. Får återkomma med en recension sen!

Jag har använt WinMerge (open source) för att jämföra mappar. Man kan jämföra efter datum/storlek men även bit för bit. Efter en genomsökning listas skillnaderna och så är det bara att flytta/kopiera/radera det man önskar.

Jag har gjort motsvarande manuellt i Windows filhanterare. Inte lika många bilder men det tar inte så lång tid som man tror. Lägg allt i en och samma mapp. Filhanteraren ger dubbletter "unika namn" om man tillåter det. Sortera på namn och bilderna hamnar intill varandra och man markera alla som har en siffra tillagd till filnamnet och raderar. Säkrast är att ha tumnagelvisning på så ser man att det är samma bilder och inte olika, eftersom kamerans räkneverk startar om efter 9999 bilder. Dubbelkoll så att säga.
Vist är det en enformig operation men man kan dela upp den på några pass. Sen har du ju bara 16000 bilder kvar att hantera. 😉

Jag körde programmet Photo organizer igår. Det gick igenom alla filer och hittade ca 35000 dubletter och därefter kopierades dom in i en tom mapp med undermappar skapade för år/månad/dag. Hade helst velat ha ner till månad bara men kunde inte hitta inställning för detta. Hursomhelst är jag otroligt nöjd (får hoppas frugan är det också). Har sparat den stora slaskmappen förs säkerhets skull med vid stickprov så verkar kopiering och sortering ha gått bra!

Det jag menar är att dubbletterna raderades och resterande filer kopierades in i respektive mapp efter datum. :)

Har iochförsig aldrig förstått varför man vill ha bilderna i datummappar? men skit i de..
I ACDSee kan du ju klicka på kalender och välja vilket år och månad du vill se bilder ifrån.

Har iochförsig aldrig förstått varför man vill ha bilderna i datummappar?
Då uppstår aldrig problemet som diskuteras här men det var kanske inte skäl gott nog :D
Har själv "skapa-fotodatum-mapp" påslagen i Canons "tanka ur kameran"-program så sköts det hela automatiskt. Lägger man till en kommentar i klartext efter datumet i mappnamnet sen klarar man sig långt.. Det är bara de gånger man tagit 5000 bilder på en och samma dag man behöver dela upp i undermappar manuellt..

Har iochförsig aldrig förstått varför man vill ha bilderna i datummappar? men skit i de..
I ACDSee kan du ju klicka på kalender och välja vilket år och månad du vill se bilder ifrån.

Antar att vissa har det för att dom döper om den redigerade bilden till något annat än filnamnet den fått ur kameran. Så när dom ska söka efter den är enda sättet att kolla infon och vilket datum den ursprungligen skapades?

Enda jag kan komma på. Jag har iofs själv allt i datum, men det är bara ren vana. Varje gång jag varit ute skapar jag en mapp med datum och sen inom ( ) skriver jag var jag varit t ex (centralstationen, Majorna) eller liknande. Nåt ska väl mappen heta...

Ifall jag förstår dig rätt så låter det som Lightroom Classic skulle kuna göra det du har behov av inklusive att skippa dubletter och ”dölja” jpeg filen om det ginns en tillhörande RAW fil. Men det kräver givetvis att du går in i Adobes prenumeration. ( Du har LR 6 men jag vet inte om dessa funktioner finns där)

ANNONS
Götaplatsens Foto