Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera 30D till 5D mk 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

perh

Ny medlem
Funderar på att uppgradera min Canon 30D till en 5DmkI. Tycker att 5DmkII fortfarande är för dyr.

Någon som ägt bägge dessa kameror och som kan ge råd om det är lönt?

Var ligger vinsten med att göra denna uppgradering?

Tar tacksamt emot alla råd.

Funderar på att uppgradera min Canon 30D till en 5DmkI. Tycker att 5DmkII fortfarande är för dyr.

Någon som ägt bägge dessa kameror och som kan ge råd om det är lönt?

Var ligger vinsten med att göra denna uppgradering?

Tar tacksamt emot alla råd.

Ja det är lönt. Kamerorna är väldigt lika i hantering, men bilderna från 5D är bättre på alla vis. Plus att du får fullformat och allt det positiva som det för med sig.

Tänk dock på att om du har EF-S objektiv så passar inte dom. Och om du är fågelfotograf och har långa telen så kommer du uppleva dessa som kortare i brännvidd.

Men det är en mycket bra uppdatering rent bildmässigt. Det är något speciellt med bilder från en 5D. Se gärna denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131684

Om din 30D fortfarande fungerar, behåll den. Då har du två bra hus till lite olika ändamål. Jag har haft båda husen och var väldigt nöjd med dem.

Jag gjorde precis den uppgraderingen för ett par år sedan och har även kvar min 30D, men den ligger i byrålådan mest hela tiden. Enda gången jag har använt den har varit då jag behövt crop-faktorn till teleobjektiv men det är sällan.

Det jag kan sakna är det fina resultatet man får med EF-S 10-22mm (har förstått att det kan variera mellan olika exemplar). 17-40/4L ger inte alls lika bra resultat i mitt tycke.

Är dock överförtjust i 5D:n. Tycker den är mycket trevlig. Kort skärpedjup gör mycket för vissa typer av bilder och helt plötsligt ger mitt 70-200 det utsnitt jag vill ha igen. Med crop-faktor blir det dels inte lika kort skärpedjup och dels saknar jag utsnittet som motsvarar 70mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto