Annons

Uppgradera 70-300 D till VR-variant?

Produkter
(logga in för att koppla)

boek100

Medlem
Hej.
Jag har en Nikkor 70-300 mm 4-5,6 D. Jag funderar om det kan vara värt att sälja denna och köpa den nya Nikkor 70-300mm VR. Att jag får VR är ju i och för sig uppenbart och är intressant men jag undrar även om det skiljer sig i optisk kvalitet mellan objektiven?

Ser man till specifikationerna så skiljer det sig i antal optiska element och i ljusstyrka. Mitt "gamla" tele har 13/9 mot det nya VR:et som har 17/12 (element/grupper).

Är det en märkbar skillnad mellan objektiven som kan motivera ett nyinköp?

Mvh
Boek

Ja, enligt de allra flesta skall den nya 70-300VR vara snäppet bättre, enligt en del ordntligt mycket bättre. Dels optiskt, dels också genom tillägget med VR. För 4500-5500kr är det nog ett riktigt kap (sett till nypriset). Alternativt är förståss en mer ljusstark 80-200 som varken har VR eller AF-S MEN som kan erbjuda mera ljus, ner till f/2.8 och ytterligare något bättre optik.

Enligt mig ett riktigt bra objektiv, underbar VR, skarpt och ger väldigt behagliga färger. Lagom tungt också, för tillfället en favorit bland mina objektiv. bilderna 2,3,4 och 5 under natur här http://www.fotonatur.se/ är tagna med 70-300 VR

Senast ändrad:
Tack för svaren. Onekligen så verkar detta objektiv riktigt bra, så jag får ta mig en funderare. Finns det fler åsikter så får gärna några rader i denna tråd.
Mvh
Boek

Vad överraskad jag blev när jag satt på Sigma 1,4 ggr konvertern på 70-300VR optiken, och VR funktionen funkade, bra skärpa dessutom men usel på att hitta autofokusen. Man lär så länge man lever!

ANNONS
Götaplatsens Foto