Min d70s har fått sig en smäll för mycket och det ligger en ram och skvalpar lite sidlänges i sökaren. Det fungerar att fotografera men är lite sugen att uppgradera.
Kan tänka mig att lägga 5-8 000 för ett nikon kamerahus. Nytt eller begagnat. Gillade att det fanns två rattar på d70. I övrigt har jag egentligen inga preferenser.
Inser att det är en hur långt är ett snöre fråga men man får börja någonstans.
Vad ska jag ha?
Fotograferar lite av varje.
Man kan i alla fall lite på ett ungefär säga att D70s sedan ersattes av D80 som efter ett par år ersattes av D90 som ersattes av D7000 som i sin tur nyligen ersatts av D7100 ... Där har du arvtagarna, alltså kameror som riktar sig till ungefär samma grupp av användare och alla har detaljer som ratt både fram och bak (vilket jag håller med om är en trevlig sak).
D80 ... Visst går den att hitta jättebilligt begagnat, men nja ... Har du inte tokigt ont om pengar så skulle jag sikta på en ny D7000 (som säljs ganska billigt nu när ersättaren D7100 dykt upp) eller, om du vill komma ännu billigare undan, en begagnad D90.
Man kan säga att D80 är (med dagens mått mätt) en ganska måttlig uppgradering från din D70s, medan det sedan är ett större och lite tydligare steg uppåt i synnerhet avseende sensorprestanda med D90. D90 är en kamera som trots några år på nacken ändå känns hyfsat modern fortfarande. D7000 är sedan ytterligare bättre och har en härlig sensor som många verkligen uppskattar - många andra kameramodeller med i grunden samma sensordesign säljs fortfarande. D7000 har dessutom lite med sofistikerad autofokus än D90 och är lite snabbare.
Den helt nya och därmed dyrare D7100 är i sin tur en allmänt uppgraderad D7000 med "lite mer av det mesta" så att säga. Håller du till exempel på med sport- eller fågelfoto så är autofokusen i D7100 ett stort steg framåt. Men för mer generell allmänfotografering är inte skillnaderna mellan D7000 och D7100 så stora.
Priserna på begagnade D90 verkar svaja vilt, mycket eftersom de ofta säljs i paket med ett eller flera objektiv, batterigrepp m m. Men någonstans i intervallet 3000 - 6000 beroende på vad du får med. Du kan faktiskt fortfarande hitta nya D90 på en del ställen (såg att t.ex. SIBA och Rajala verkar ha dem kvar) för runt 5000 kronor.
Begagnade D7000 verkar ligga på 6000 kronor och uppåt vilket känns dyrt med tanke på att de går att köpa helt nya med garanti och allt för runt 6500 på många ställen.