Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera LR 6 till senaste versionen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer inte längre än så här; sedan är det stopp. Att kontakta "supporten" innebär att man bara springer runt i cirklar. Jag har Lr stand-alone 5.7.1 och vill uppdatera till 6:an. jag kommer så långt som till kundkorgen, men när jag trycker på kassa, så händer: Ingenting.

Ni kunniga forumister, som vet med er hur man kommer runt problemet (utan att kontakta "supporten") får gärna tala om hur jag skall gå tillväga, innan jag drivs till vansinne !!
Adobe gör bra mjukvara, men maken till kundovänlig "support", det får man nog leta efter !!

Prova med att logga in först.
Men jag håller med. Sämsta supporten har Adobe. Det baserar jag på ett samtal med urusel väntmusik. Efter 4timmar köande lade jag på luren.
 
Vilken webläsare kör du med? Har du Ad-block eller annan plugin som ställer till det för dig?

Jag kör med senaste versionen av Chrome som webbläsare.

Efter att jag lagt exakt samma uppgradering i varukorgen (som på din bild) och trycker på "Kassa"-knappen så kommer jag till kontoinloggningen hos Adobe (precis som det skall fungera).

Så här skall det se ut efter att man tryckt på den gula Kassa-knappen:
http://imgur.com/B7MQ6Fh
Jag har en uppsjö av plug-ins (inklusive Adblock). Tror du att det är det som ställer till det för mig !? Jag kör också med senaste Chrome, så det är inte där det hakar upp sig, inte.
 
Prova med att logga in först.
Men jag håller med. Sämsta supporten har Adobe. Det baserar jag på ett samtal med urusel väntmusik. Efter 4timmar köande lade jag på luren.
Jodå, jag har loggat in, men det påverkade inte slutresultatet, inte.

Ja, sämre "support" än vad Adobe tillhandahåller, det får man nog leta efter...
 
När CC strulat för mig har jag tjattat med deras support, och det har alltid löst sig. Inte alltid så snabbt som önskat, men ändå. Jag har stött på betydligt sämre support än Adobes ;)
 
Mycket möjligt, men du talar nu om Adobe CC, det gör inte jag, jag talar om Adobe stand-alone programvara, och supporten till dessa är i det närmaste obefintlig, sannolikt av den enkla anledningen att dom vill att folk skall satsa på CC-licens istället, (vilket jag vägrar göra).

Dessutom försöker jag också komma till chatten, men inte ens dit lyckas jag nå, utan jag kommer till ett forum, som dessutom hänvisar mig till Adobe med mina frågor !!!

Nä, fy f**n för Adobes kund"support".

Så länge Adobe säljer stand-aloneversionen känns det totalt respektlöst mot de kunder som inte vill in i CC-programmet. Om CC är bra eller inte får naturligtvis var och en komma fram till men Adobes ensidiga beteende gör i varje inte mig imponerad? Jag har bara haft med deras support att göra en gång under tiden för CS3, det avskräckte för all framtid! Om deras slutmål är CC only kan de lägga ner både kvalitétstestning och support, ingen kan i varje fall klaga om de vill vara kvar i systemet? Rå kapitalism när den är som allra sämst!
 
Efter att ha inaktiverat div. plug-ins, så gick det som en dans att ladda ner programmet.

Förlåt, Adobe, det var mitt fel...

Gott att det löste sig! 😃

FYI: Enligt min erfarenhet så är det sällan problem med Chrome eller IE på webbsidor. I 99% av fallen så är det någon plugin/extension till webbläsaren som ställer till det när det blir något problem på klientsidan.

Råd: Var extremt sparsam/försikitig med antalet, och vilka plugins/extensions du kör rent allmänt. Det är många som både är dåligt kodade och dåligt testade. Vid minsta antydelse till problem med webbsidor så bör samtliga extensions/plugins direkt stängas av (temporärt iaf) som en första åtgärd.
 
Efter det att jag har uppdaterat min gamla Lr 5.7 till Lr 6 (och dessutom uppdaterat till Lr 6.7), så förstår jag inte varför jag måste vara inloggad mot Adobe, för att kunna använda programmet i o m det att jag har en fristående version. Någon som har någon förklaring till detta !?

Jag önskar inte ha mer med Adobe att göra, än vad som är nödvändigt, och min tidigare version (Lr 5.7) krävde inte att man skall vara inloggad på Adobe-kontot hela tiden, för att kunna använda programvaran. Ni som vet med er att ni har svar på mina funderingar, får gärna återkoppla.
 
Efter det att jag har uppdaterat min gamla Lr 5.7 till Lr 6 (och dessutom uppdaterat till Lr 6.7), så förstår jag inte varför jag måste vara inloggad mot Adobe, för att kunna använda programmet i o m det att jag har en fristående version. Någon som har någon förklaring till detta !?

Det behöver du inte vara för att köra programmet. Går utmärkt att vara helt off-line.

Det är bara CC/cloudsynkning/mobil Lr, och uppdatering som kräver det (annars så är det frivilligt).
 
Om du loggar ut avaktiverar du licensen, men det går bra att vara off-line när du väl loggat in.
Aha, tack för den förklaringen. Då behöver jag inte ondgöra mig över Adobe för den sakens skull, i alla fall ;-).

OT (men ändå inte) var hittar jag "ta bort dis" (eller är det bara i Ps den funktionen finns)?
 
Efter det att jag har uppdaterat min gamla Lr 5.7 till Lr 6 (och dessutom uppdaterat till Lr 6.7), så förstår jag inte varför jag måste vara inloggad mot Adobe, för att kunna använda programmet i o m det att jag har en fristående version. Någon som har någon förklaring till detta !?

OT (men ändå inte) var hittar jag "ta bort dis" (eller är det bara i Ps den funktionen finns)?

Jag kör CC-versionen och jag behöver inte vara uppkopplad för att använda programmet. Vore himla struligt när man är på ställen utan internet isf ;)

I min version hittar man "dehaze" under "effects" nästan sist (längst ner) i development mode.
 
Aha, tack för den förklaringen. Då behöver jag inte ondgöra mig över Adobe för den sakens skull, i alla fall ;-).

OT (men ändå inte) var hittar jag "ta bort dis" (eller är det bara i Ps den funktionen finns)?

Dehaze-funktionen finns inte i den fristående versionen av LR6. Det är en ny funktion som bara finns i LR CC. Du får bara buggfixar och ny kamerasupport (och objektivprofiler). Du får vänta till LR7 släpps, vilket nog inte är så många månader bort, men då får du uppgradera igen...
 
Aha, så jag skulle väntat med uppgraderingen, m a ord.

Om du har tur så kanske du slipper betala för uppgradering till LR7 (om sådan kommer som fristående) för jag vill minnas att LR har en månads "bakåtgaranti", så att om ny version börjat säljas och du har köpt "gamla" versionen mindre än en månad tidigare så får du uppgradera gratis.
 
Om du har tur så kanske du slipper betala för uppgradering till LR7 (om sådan kommer som fristående) för jag vill minnas att LR har en månads "bakåtgaranti", så att om ny version börjat säljas och du har köpt "gamla" versionen mindre än en månad tidigare så får du uppgradera gratis.
Ja, det vore något iofs. Men å andra sidan så har man väl rätt att ångra sig inom två veckor i o m distansköplagen :).
 
Ok, men varför står det då så här !?

Tror att Adobe verkligen vill kränga CC, och erbjuder dörför alla köpare av en perpetuallicens även en månads gratis CC-användning (inklusive molnlagring/synkning emot mobila enheter med Lr).

Denna fria CC-månad kräver inloggning för bla synkfunktionerna.

Men jag är ingen expert på detta. Så du får nästan fråga Adobe om mer exakta detaljer (eller Googla det, vilket som går snabbast/enklast för dig).
 
ANNONS