Annons

Uppgradera LR 6 till senaste versionen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror att Adobe verkligen vill kränga CC, och erbjuder dörför alla köpare av en perpetuallicens även en månads gratis CC-användning (inklusive molnlagring/synkning emot mobila enheter med Lr).

Denna fria CC-månad kräver inloggning för bla synkfunktionerna.

Men jag är ingen expert på detta. Så du får nästan fråga Adobe om mer exakta detaljer (eller Googla det, vilket som går snabbast/enklast för dig).
Tror också att Adobe vill kränga på oss slutkonsumenter deras CC-licenser, men jag är inte intresserad. Att fråga Adobe drar jag mig från i det längsta, jag måste tänka på mitt blodtryck :))) !!

F ö upplever jag att jag redan fått svar på frågan från en tidigare forumist, så jag tror att jag nöjer mig med det. Tackar i vart fall för engagemanget och hjälpen.

// T.
 
Hej igen i tråden,
I förrgår försökte jag uppgradera mitt LR (som är ”stand alone”, verison 6.0, dvs installerat i datorn via CD- skiva). Gick in på ”Hjälp- menyn” och klickade på ”uppgradera”. Hämtning av uppgradering startade och gick bra. När sedan installationen startade såg jag – till min förfäran – att det var CC- versionen som höll på att installeras.
Jag avbröt omgående (tog några klick) för det är inte CC- versionen jag vill ha. Vill endast uppgradera min ”stand alone”- version. Detta visade sig inte alls gå som jag önskade, alltså inte överhuvudtaget.

Igår fick jag mail från Adobe där jag ”hälsades välkommen till Lightroom och resten av innehållet i Creative Cloud Photography Plan”. I mailet finns en ruta där man kan klicka för att installera LR – dvs CC- versionen. Som jag inte vill ha. Och som jag naturligtvis inte har klickat på.
Det verkar nästan som om Adobe med automatik ser till, att man hamnar på CC- versionen. Trist om det är så.

HUR ska jag göra för att kunna uppgradera min CD- skiva- version? Utan att hamna på CC- versionen? Förvisso klarar jag mig med min 6.0- version men det vore ändå rätt bra att få uppgraderat till 6.7, då jag tror att det tillkommit funktioner.
Jag är mycket tacksam om någon kan och vill ge mig ett gott råd.
Mvh Christina
 
Klicka på uppdateringar under hjälpmenyn,
Inte uppgradering.

Det är det jag har gjort. (Skrev fel - uppgradera istället för uppdatera).
Då kommer visserligen ett fönster upp men där CC- versionen är förbockad. Och den går inte att bocka av, eller rättare, när jag bockar av den försvinner även bocken ovanför.
Det är därför jag blir förbryllad.
Det blev ingen bra bild men överst står endast LR och under CC- versionen - och det är den som installeras om jag fortsätter.
 

Bilagor

  • LR.jpg
    LR.jpg
    60.6 KB · Visningar: 20
Det är det jag har gjort. (Skrev fel - uppgradera istället för uppdatera).
Då kommer visserligen ett fönster upp men där CC- versionen är förbockad. Och den går inte att bocka av, eller rättare, när jag bockar av den försvinner även bocken ovanför.
Det är därför jag blir förbryllad.
Det blev ingen bra bild men överst står endast LR och under CC- versionen - och det är den som installeras om jag fortsätter.
Så länge du inte betalar, tror jag det inte är någon fara. Jag har också CC symbolen (i det nedre hö hörnet), på startsidan när jag öppnar Lr, men jag har inte betalat för något annat än en uppdatering från Lr 5.7 till 6.7.
 
Tack Tony för dina svar. Jag får göra ett nytt försök och se vad som händer. I ett tidigare svar fick jag veta, att det ska vara kostnadsfritt att uppdatera från 6.0 till 6.7 gällande min stand alone- version. Eftersom det var (är) cc- versionen som började installeras blev jag lite förfärad. För OM jag fortsätter med den lär jag sannolikt få en faktura på månadskostnad för att vara med i "hela CC". Något jag absolut inte vill.
Men, som sagt, jag får göra ett nytt försök och hoppas att det går bra.
 
Tack Tony för dina svar. Jag får göra ett nytt försök och se vad som händer. I ett tidigare svar fick jag veta, att det ska vara kostnadsfritt att uppdatera från 6.0 till 6.7 gällande min stand alone- version. Eftersom det var (är) cc- versionen som började installeras blev jag lite förfärad. För OM jag fortsätter med den lär jag sannolikt få en faktura på månadskostnad för att vara med i "hela CC". Något jag absolut inte vill.
Men, som sagt, jag får göra ett nytt försök och hoppas att det går bra.
Det stämmer, den uppdateringen skall vara kostnadsfri. Du får läsa igenom användaravtalet noggrant innan du klickar på "ja" ;-)
 
ANNONS