Annons

Uppgradera objektiv. Har ett Nikon AF-S DX 18-105 VR nu, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror ju alldeles på hur du vill fota. Vissa fotar ju landskap med tele, andra med supervidvinkel. Om du vill ha nåt som funkar till porträtt ska du nog inte ha mycket kortare än 50mm. Kanske 35mm om du tar halv- eller helfigur.

Mitt råd är att vänta. Om man inte vet vad man behöver klarar man sig nog bra med det man har. Det är lätt att blir lite pryltokig. Been there, done that.

Fortsätt att fota med den utrustningen du har och fundera på vad du eventuellt inte är nöjd med. Är det extra vidvinkel, extra tele, bättre kontrast/skärpa, kortare skärpedjup...?

Kolla begagnat, svårt att få allt för under 6000. Till landskap skulle jag valt 10-24mm. Till porträtt ett fast 50mm.

Önskar bättre kontrast och skärpa och gärna kortare skärmedjup!

Kortare skärpedjup är sällan något man brukar eftersträva vid landskapsfotografering, snarare tvärt om. Kontrast är något som man brukar fixa till i efterbehandlingen, det beror väldigt sällan på objektivet. För bättre skärpa så tror jag att Nikon 16-85 kan vara intressant. Jag bytte själv mitt 18-105 mot 16-85 för att jag tröttnade på distorsionen och att det saknade fokusskala. Den bättre skärpan fick jag på köpet.

ANNONS
Götaplatsens Foto