Annons

Uppgradera RAM laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Jag har en ny bra laptop, med 16gb RAM. Det kan vara i underkant för filmredigering och stora bildfiler.
Vad är det snabbaste/stabilaste 32mb DDR4 SODIMM RAM, man kan köpa?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du tagit reda på hur mycket som är max RAM för din dator och hur dessa kan monteras? Ibland finns det ledig RAM plats, ibland måste man byta ut hela eller delar av det som redan finns
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du kollat att 16GB är ett problem? För bildbehandling upplever jag att 16GB är nog, för video kan det vara knappt. Ha aktivitetshanteraren öppen när du redigerar, så får du sedan ett snyggt diagram som visar hur mycket minne som datorn har använt. Har den bara använt 14GB så kommer det förmodligen fortfarande vara 14GB även om du har 64GB.
 
Att köpa det snabbaste minnet hjälper inte om din dator inte kan hantera den hastigheten, utan då kommer minnet endast att arbete i datorns högsta hastighet.
Du bör kolla upp exakt vad din dator klarar av vad gäller minnen.
Ibland är det även kinkigt med kombinationen av datortillverkare och minnestillverkare.

De flesta minnestillverkare har en konfigurator, där man kan ange sin dator och du får svar på kompatibla minnesenheter.
Alternativt så har datortillverkaren angett "godkända" minnen, som garanterat ska fungera i din dator.

Utan att veta exakt vilken modell du har på din laptop är det svårt att ge ett mer precist svar.
 

Mats G

Aktiv medlem
Frågade supporten hos Razer vilket minne de rekommenderade.
Fick, typ, Googla, till svar.
Men ett personlig val av supporten, så det blev:
Crucial Ballistix 32GB (2x16GB) /3200MHz / DDR4
 

Zebulah

Aktiv medlem
Bästa är att du köper ett likadant minne som det som redan sitter i.

Kanske jag missförstod. Har du 1x16 eller 2x8 idag? Om du har 1x16 så köp ett likadant. Har du 2x8 och ska ersätta båda med 2x16 går du in på någon minnestillverkares sida och kör deras minneskonfigurator alternativt går in på datortillverkarens sida och se vad de rekommenderar för din dator.
 

Mats G

Aktiv medlem
Jag öppnade datorn! Lite läskigt.. Garantin åt h-sike..
Det var helt fel minnen jag köpt! Dom som sitter i (2 x 8gb), är ju pyttesmå!
Trodde att DDR4 var storlek/typ. Har nu kollat bättre. Blir nog samma fabrikat som sitter i (Samsung) men utbytt till 2x16 gb).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag öppnade datorn! Lite läskigt.. Garantin åt h-sike..
Det var helt fel minnen jag köpt! Dom som sitter i (2 x 8gb), är ju pyttesmå!
Trodde att DDR4 var storlek/typ. Har nu kollat bättre. Blir nog samma fabrikat som sitter i (Samsung) men utbytt till 2x16 gb).
Tråkigt, men garantin tror jag inte påverkas. Att öppna en lucka för att skifta RAM hör liksom till, om man inte slinter med skruvmejseln förstås eller klappar katten precis innan. Jordad i en vattenkran eller liknade brukar vara ett bra första steg för att undvika ESD
 

Micke_O

Aktiv medlem
Sök på t ex Kingstons hemsida på datorns modellbeteckning så hittar du minnen som garanterat funkar: https://www.kingston.com/sweden/en/memory?memorytype=Memory for Servers, Desktops, and Laptops

Minnenas hastighet, förutsatt att de är av rätt typ och håller sig inom specifikationerna spelar mycket liten roll. Jag skulle bli mycket förvånad om du märker någon skillnad mellan olika minneshastigheter. Det är så mycket annat som är viktigare, t ex CPU och framförallt lagringens hastighet och typ.
 

lonian

Aktiv medlem
Bästa är att du köper ett likadant minne som det som redan sitter i.

Kanske jag missförstod. Har du 1x16 eller 2x8 idag? Om du har 1x16 så köp ett likadant. Har du 2x8 och ska ersätta båda med 2x16 går du in på någon minnestillverkares sida och kör deras minneskonfigurator alternativt går in på datortillverkarens sida och se vad de rekommenderar för din dator.

Skulle aldrig rekommendera att köpa ett likadant minne om man bara har ett och mixa med. Minnen som ska sitta i par köper man som ett set då de är tillverkat att fungera precis med varandra.
Det räcker med att ena minnet har fel årgång och vips får man massor av problem.
 
ANNONS