Annons

uppgradera till Canons fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara fråga en sak.

Jag har en Canon 70D som jag varit väldigt nöjd med, men jag funderar nu på att byta till fullformat.

Vad säger ni som har koll, jag är lite inne på 5D mkIII, men är det dumt att köpa en äldre version för att den kanske utdateras snabbare än det senaste?
Eller är det värt besparingen för en person som mig som är en glad entusiast och vill ta kort på familjen med en fullformatskamera istället för min nuvarande modell?

Stort tack för hjälpen!
 
Hej!

Tänkte bara fråga en sak.

Jag har en Canon 70D som jag varit väldigt nöjd med, men jag funderar nu på att byta till fullformat.

Vad säger ni som har koll, jag är lite inne på 5D mkIII, men är det dumt att köpa en äldre version för att den kanske utdateras snabbare än det senaste?
Eller är det värt besparingen för en person som mig som är en glad entusiast och vill ta kort på familjen med en fullformatskamera istället för min nuvarande modell?

Stort tack för hjälpen!

Och vad ska en s.k. fullformat bidra med, som inte din nuvarande utrustning gör?

/ mvh, FiCa1 (som kör DX och "Full Frame")
 
Hej!

Tänkte bara fråga en sak.

Jag har en Canon 70D som jag varit väldigt nöjd med, men jag funderar nu på att byta till fullformat.

Vad säger ni som har koll, jag är lite inne på 5D mkIII, men är det dumt att köpa en äldre version för att den kanske utdateras snabbare än det senaste?
Eller är det värt besparingen för en person som mig som är en glad entusiast och vill ta kort på familjen med en fullformatskamera istället för min nuvarande modell?

Stort tack för hjälpen!

Fullformat har två stora fördelar, dels bättre lågljusegemskaper, och dels möjlighet till kortare skärpedjup. Men det har också nackdelar, vikt och storlek, för att inte tala om pris.

70D är ju en jäkligt fin kamera? Vad är det du saknar med den?
 
Det framgår inte vilka objektiv du har. Har du främst EF-S behöver ju dessa ändå bytas vid övergången och då är man inte bunden till systemet.
 
Det framgår inte vilka objektiv du har. Har du främst EF-S behöver ju dessa ändå bytas vid övergången och då är man inte bunden till systemet.

Fast å andra sidan kan man ha den andra kameran som reserv, alltid bra med två kameror.

Då FF objektivet även passar den gamla, och om TS väljer en 6D eller 5D t.e.x så passar även batteriet i den andra kameran.
 
Vad roligt för så mycket input :)

Tack för det!

Som sagt så är jag nöjd med min 70D och jag är verkligen bara en glad amatör :)

Det jag känner att jag saknar när jag tar kort är att jag allt som oftast tvingas beskära en del i mina bilder för att få den bild jag vill ha.

Självklart så beror det antagligen på att jag inte har koll, men jag upplever det som att när jag använder kompisens fullformat med exakt samma förutsättningar så blir bilderna märkbart bättre efter min "beskärningsbehandling".

Det är ingen stress för mig med ny kamera, men jag var mer nyfiken på om kamerautrustning utdateras på samma sätt som smartphones, (köper jag en modell som är 2 versioner gammal är risken stor att den blir seg snabbare än om jag köper senaste modellen...)

Stort tack för input!
 
Jag tycker 6D och 5Dmk3 känns tillräckligt moderna trots att de har några år på nacken. 5Dmk4 har just presenterats och även om jag personligen tycker det verkar vara en intressant uppgradering så är det många som tycker att det inte skiljer så mycket mot 5Dmk3 och att priset därmed är åt helsike för högt. 6D mk2 ligger säker en bit fram i tiden.

Så du kan lugnt köpa 6D eller 5Dmk3 utan att känna oro tycker jag. Sannolikt blir det väl ett viss utbud av begagnade 5Dmk3 under hösten och att köpa den begagnad kan vara ett bra köp.

Jag tror du kommer uppleva ett lyft i bildkvalité jämfört med 70D. Inte gigantiskt, men i alla fall synligt.

Men se till att du har bra objektiv med i budgeten innan du slår till. Det kommer att kosta en slant!
 
Om du ofta beskär bilderna så är det kanske bättre att skaffa ett längre tele, eller helt enkelt gå närmare det du ska fota.
 
ANNONS