Annons

Uppgradering från D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimm_81

Avslutat medlemskap
Första posten så var snälla =)

Jag har idag en D3000 men känner att det är dags för en uppgradering då D3000 börjar kännas lite väl basic för mina behov.

Frågan är då till vad? Sneglar lite på en D90 men är tveksam till att den har ett par år på nacken. Dock känns priset mycket rätt för vad man får för kamera. Annars är det nog en D7000 jag är inne på. Men samtidigt funderar jag på hur stort steg upp en D5100 skulle vara mot en D3000?

Velar fram och tillbaka och skulle behöva lite tips och råd. Fotar ändå rätt mycket hemma på fritiden men är kanske inte den mest avancerade användaren så ex. D300 blir lite väl överkurs.

Tips och råd mottages tacksamt!

Har du råd med en D7000 är det den du ska satsa på tycker jag! annars är D90 en bra kamera men den känns inte längre prisvärd mot en beg D7000.

D5100 är inget särskilt stort steg upp annat än för den vridbara skärmen. Både den och D3100 saknar många av direktknapparna och har bara en ratt jämfört med de mer avancerade modellerna. Sökarna och greppet/ergonomin är också sämre. Vad gäller ren blidkvalité är de bättre, men knappast roligare att jobba med.

Vad har du för objektiv och vad fotar du?

Har ett 17-70 Sigma, 35mm 1,8 Nikkor samt ett 18-55 kitobjektiv. Nu under sommaren har det blivit mest semesterbilder utomhus men överlag är det nog väldigt blandat. Har inget speciellt område jag håller mig till. Är lite sugen på att införskaffa ett macro-objektiv framöver men det blir ett nytt hus i första hand.

Dom kamerorna jag tycker du skall titta på är

D7000 - mer direktknappar och lite mer funktioner och bättre bildkvalitet. Kameran är gjord av Nikon för att vara nästa "steg" för dig. Den är dock större och klumpigare också.

D3200 - är du nöjd med din D3000 i sig men vill åt bättre bildkvalitet är D3200 det du skall titta på. Den är Nikons bästa DX-kamera rent sensormässigt.

Här är en jämförelse av dom tre.

/Karl

Dom kamerorna jag tycker du skall titta på är

D7000 - mer direktknappar och lite mer funktioner och bättre bildkvalitet. Kameran är gjord av Nikon för att vara nästa "steg" för dig. Den är dock större och klumpigare också.

D3200 - är du nöjd med din D3000 i sig men vill åt bättre bildkvalitet är D3200 det du skall titta på. Den är Nikons bästa DX-kamera rent sensormässigt.

Här är en jämförelse av dom tre.

/Karl

Kanon, mycket bra jämförelse. Jag är dock inte överdrivet förtjust i 3000-seriens format. Dels är sökaren väldigt liten vilket är lite extra jobbigt när man har glasögon och ofta hamnar lite långt bort från sökaren med ögat, men sen ligger dom inte speciellt bra i handen med ett tyngre objektiv. D3000 med mitt 17-70 blir ordentligt framtungt. Nu har jag iof inte klämt på en D7000 ännu men jag misstänker att den kommer kännas mer stabil även med tyngre objektiv än den plastiga kit-gluggen.

Sen är displayen åtminstone på D3000 rätt lågupplöst och kornig när man ska kolla sina bilder.

Kanon, mycket bra jämförelse. Jag är dock inte överdrivet förtjust i 3000-seriens format. Dels är sökaren väldigt liten vilket är lite extra jobbigt när man har glasögon och ofta hamnar lite långt bort från sökaren med ögat, men sen ligger dom inte speciellt bra i handen med ett tyngre objektiv. D3000 med mitt 17-70 blir ordentligt framtungt. Nu har jag iof inte klämt på en D7000 ännu men jag misstänker att den kommer kännas mer stabil även med tyngre objektiv än den plastiga kit-gluggen.

Sen är displayen åtminstone på D3000 rätt lågupplöst och kornig när man ska kolla sina bilder.

Då ser jämförelsen ut så här mellan D3000, D90 och D7000. En D90 är även den ett steg framåt bildkvalitetsmässigt jämfört med din D3000, men D7000 är två steg framåt. Bara att fundera på hur djupt i plånboken du vill gräva. Rent manövringsmässigt är D90 och D7000 väldigt lika.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto