Annons

Upphovsrätt får tidningen använda din bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilagor

  • Skärmavbild 2013-04-12 kl. 14.16.48.jpg
    Skärmavbild 2013-04-12 kl. 14.16.48.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,263
Dem får såklart INTE använda en bild utan upphovsmannens godkännande eller/och utan namn. Jag skulle minst skickat iväg ett mail om inte en faktura.

/CZ
 
Om du inte avtalat med Mäklarfirman om att det får upplåta bilden vidare, så är det helt klart så att de INTE, får änvända din bild utan ditt medgivande.
Har inte mäklarfirman rätt att låta tidningen publicera din bild där också, så hade jag helt klart påpekat detta för tidningen, vilket de iofs säkert känner till. Men går det så går det och ja, jag hade nog tagit reda på "upplagan", tagit dialogen med tidningen och kommit överens om en ersättning till dig.
 
"Är inte ute efter någon ersättning mest nyfiken på vad som gäller?"

Att fotografera "mäklarbilder", handlar ju just om att få betalt!

Problemet är att marknaden är dumpad av div. mäklarfotofirmor som ger sina fotografer skamligt dåligt betalt och redigerar bilder i Asien.
Så, se till att få rimligt betalt av mäklaren och låt dem sedan göra vad dom vill med de bilder du tagit. För hur kul är dom? Inget högre verkvärde där direkt:)

Ps. om du fotar åt ovannämnda mäklarfotofirmor, misstänker jag att om du läser det finstilta,dom äger bilden
 
bilder

Hej,

Får en tidning använda sig av en bild utan godkännande från fotograf eller den som har publicerat bilden. I detta fall en mäklarbyrå.

http://realtid.se/ArticlePages/201304/12/20130412124130_Realtid721/20130412124130_Realtid721.dbp.asp

Gäller artikeln.

"Hoffman säljer lidingo-villan".

Är inte ute efter någon ersättning mest nyfiken på vad som gäller?

Hur skulle ni agera?


Ser fram emot era synpunkter,

Gustaf

Nej, de har inte rätt att publicera den! även du har ju publicerat bilderna genom att göra en skärmgrab och publicera den i tråden, så alla andra fotografer som har bilder på den sidan kan alltså sända dig en faktura;-)
 
Nej, de har inte rätt att publicera den! även du har ju publicerat bilderna genom att göra en skärmgrab och publicera den i tråden, så alla andra fotografer som har bilder på den sidan kan alltså sända dig en faktura;-)

Det är därför vi behöver någon form av "citaträtt" för bilder, typ USA´s "fair use". Om vi vill diskutera en bild i ett forum borde det inte stöta på patrull att visa upp bilden ifråga.
 
Det är därför vi behöver någon form av "citaträtt" för bilder, typ USA´s "fair use". Om vi vill diskutera en bild i ett forum borde det inte stöta på patrull att visa upp bilden ifråga.

Jo det är viktigt det svåra är bara att definiera var gränsen går...
 
ANNONS