Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upphovsrättfråga igen

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej. Jag letade i forumet men lyckades inte hitta någon diskussion som gav svar på min fråga.

Jag har fått ett uppdrag av ett företag att ta några bilder på deras verksamhet. De ville ha ett skrivet "licensavtal" skickad med fakturan. Hur skulle ett sådant avtal kunna se ut? Det enda vi kommit fram till muntligt är att de ska få använda de bilder de köper obegränsat och under obegränsad tid. Men jag är ju fortfaranade upphovsman så hur ser det ut med mina rättigheter? För privat bruk lär jag väl få använda dem? (egen hemsida, portfolio o dyl). Får jag som upphovsman sälja dem till någon annan eller låser jag mig i detta "licensavtal?"

Mycket tacksam för svar / Albin

Du skall skriva i licensavtalet precis det ni kommit överens om alltså, så det finns på papper. Skriv ner de förbehåll odyl som skall gälla, och mellan vilka parter licensen gäller (dig och firman). Det behöver inte se speciellt formellt ut eller så, det viktiga är vad som står.

Uttryck det som att du ger dem obegränsad men icke-exklusiv publiceringsrätt till bilderna. (Om det nu är vad ni kommit överens om)

tack för det svaret. "exklusiv license" det känner jag igen. Vad är vanligast att man kommer överens om, jag vill ju som nybörjare inte komma med några förslag så företaget ramlar av stolen.
Är det rimligt att de får total frihet med bilderna och detsamma gäller mig. Dvs jag skulle kunna sälja dem till ett annat företag. Eller ska jag nöja mig med att jag själv får använda bilderna för privat bruk endast?

Helt upp till dig, alla varianter förekommer. Skall företaget ha bilderna till tex reklam är det inte orimligt att de köper sig exklusiv rätt till publicering (kommersiell såväl som din egen) , men det är nog vanligare att en sådan rätt då är tidsbegränsad (tex två år) än att den gäller i all evighet.

En exklusiv nyttjanderätt skall förståss var dyrare. Kolla med tex BLF för rekommenderade priser.

ANNONS
Götaplatsens Foto