Annons

Upplösning export från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga gällande att exportera bilder från lightroom. För att uppnå bästa möjliga kvalitet, ska man då välja den upplösning som mottagaren klarar av, direkt i exporten?
Jag tänker att om jag ska skicka en bild via Whatsapp, bör jag då anpassa upplösningen vid export till det?
Mina föräldrar har en digital fotoram som jag brukar skicka bilder till. Bör jag då anpassa upplösningen vid export till fotoramens maximala upplösning?

Tack på förhand
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det blir alltid bäst att optimera bilden för den upplösning den ska visas i (oavsett om det är utskrift eller bildskärm). Lightrooms export optimerar t.ex. skärpningen av bilden för den upplösningen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja & nej
Optimerar du så går visningen fortare i laddning o skärpning osv är redan optimerat.
Men systemet kan säkert optimera bilden för visning själv.
Till föräldrarna är det ju inget problem för du slänger väl inte dina original efter din export? Bara o göra en export till för annat syfte när man behöver.

Till en "kund" så kanske du inte vet syftet o då kanske de behöver ett par versioner. Man kanske inte ens garanterar att man sparar original till en kund mer än 2 år, tex.
Så vad man MÅSTE hänger på vad du vill i det långa loppet.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Ja & nej
Optimerar du så går visningen fortare i laddning o skärpning osv är redan optimerat.
Men systemet kan säkert optimera bilden för visning själv.
Till föräldrarna är det ju inget problem för du slänger väl inte dina original efter din export? Bara o göra en export till för annat syfte när man behöver.

Till en "kund" så kanske du inte vet syftet o då kanske de behöver ett par versioner. Man kanske inte ens garanterar att man sparar original till en kund mer än 2 år, tex.
Så vad man MÅSTE hänger på vad du vill i det långa loppet.
Tack Erik. Absolut, självklart slänger jag inga bilder. Det var mer om jag jobbar med en bild, vad enda syfte är att skickas till den digitala fotoramen eller delas via Whatsapp. Bör jag då justera upplösning redan vid export. Och jag tolkar dig som att det är bäst att låta Lightroom sköta kompringeringen!?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack Erik. Absolut, självklart slänger jag inga bilder. Det var mer om jag jobbar med en bild, vad enda syfte är att skickas till den digitala fotoramen eller delas via Whatsapp. Bör jag då justera upplösning redan vid export. Och jag tolkar dig som att det är bäst att låta Lightroom sköta kompringeringen!?
Jag hade gått på den TV de har, HD eller 4K...
 
ANNONS