Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upplösning = kvalite?

Produkter
(logga in för att koppla)

Czon

Avslutat medlemskap
blir bilderna "bäst" på högsta upplösning eller kan jag köra mindre upplösning, mindre bilder, utan att förlora kvalite? för max är 2272x1704 och bilderna blir gigantiska så jag har kört på 1600x1200 nu.. men blir det egentligen nån märkbar skillnad? har inte tänkt skriva ut bilderna själv.. antingen sparar jag dom på datorn eller lämnar jag in bilderna i affär och får dom utskrivna.

tack på förhand.
mvh Teddy

Det är väl främst vid utskrifter du behöver den högre upplösningen, men även bilder i datorn lär ju förlora en hel del detaljer. Ja, det är ju rätt stor märkbar skillnad! Som du själv säger blir bilderna med högre upplösning större. Tar du en bild som du är riktigt nöjd med och vill skriva ut en lite större kopia så är du nog glad om du hade kameran inställd på högsta upplösning.
Förstår inte ritkgit ressonemanget att använda sämre kvallitet än kameran kan prestera, då är det ju bättre att köpa en billigare kamera med lägre upplösning. Har man bara plats på minneskortet ser jag ingen anledning att inte köra på full upplösning.

starnut skrev:
Förstår inte ritkgit ressonemanget att använda sämre kvallitet än kameran kan prestera, då är det ju bättre att köpa en billigare kamera med lägre upplösning.

Frågan var ju just OM det blev sämre kvalite när jag sänker upplösningen.. jag visste inte och undrade. Jag är som du kanske förstår ny på det här med foto och digitalkameror, men är det bättre kvalite på bilder med högre upplösning ska jag naturligtvis utnyttja kameran fullt ut och köra på högsta upplösning.
Tackar för svaret

Fotolabben som skriver fotografiskt använder 10 pixlar/mm papperslängd. En snabb huvudräkning visar att 15x10 cm behöver 1500x1000 pixlar. Om bilderna är rätt beskurna i kameran från början så räcker 1,5 Mpix till att få bra bilder på papper. Allt annat är då överkurs och som att kasta kameror för svinen.

Storleken på sensorn och därmed storleken på varje individuell pixel har avgörande betydlese för kvalitén på bilden. Enkelt uttryckt så är mängden störande brus i elektronik konstant oavsett sensorns storlek. Större pixlar fångar då mer ljus i förhållandet till brusnivån. Givetvis omvänt för små pixlar.

ANNONS
Götaplatsens Foto