Annons

Upplösning vid Lab-framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej alla fs:are,

Har funderat lite på vilken upplösning man ska ha när man skickar till ett lab.

Hur gör ni?
Låter bilden vara i 72dpi och låter labbet anpassa till utskriften, eller ska man själv konvertera till rätt dpi och den bildstorlek man vill ha framkallat i.
Är inte det det bästa med tanke på att man har skärpt sina bilder osv.
Går skärpningen åt skogen om labbet ändrar upplösning/storlek etc.

Isåfall, måste man inte veta med vilken dpi labbet skriver ut isåfall?

Skulle vara kul att höra hur andra gör!

/Jörgen

Labbens maskiner skriver ut bilden med 10-15 punkter per mm. Varje punkt innehåller tre färger staplade ovanpå varandra.

För en 10x15 cm bild finns det ca 1 500 000 pixlar till förfogande.

Att sända 800x600 pixlar för utskrift på 15x10 cm fungerar utmärkt på normalt betraktningsavstånd. Ju större bild ju längre ifrån betraktas den vanligtvis. Detta leder till lägre behov av upplösning.

Jämför med den något haltande jämförelsen med en teveskärm. Teven har 720x576 pixlar och i vradagsrummen sitter det meterstora teveskärmar.

Den erfarenhen jag har är att 6 Mpixel bildfil lungt räcker till en yta av 60x40 cm med god betraktningskvalité.

Bildens upplösning i datorn är bredd gånger höjd, siffran 72 har ingen betydelse och som du skriver hanterar labben skalning av bilderna så att de anpassas till utskriftanordningens upplösning ochh papprets storlek.

när jag printar på crimson så interpolerar jag ALLTID om mina bilder själv, även om maskinen kan göra det. Låter jag maskinen göra det, då har jag ingen kontroll´, och jag vill ha kontroll.

Men jag vet å andra sidan att mina bilder printas med 200 ppi, så jag ställer alltid in pixelantalet så jag får rätt mått på bilden. Jag kör med crimsons prefix-tjänst.

Jag gör som ovanstående och är också nöjd med resultatet.
Kör Crimson Pro eller Prefix beroende på vad jag ska skriva ut, men gör lika på båda.

Jag tackar för bra svar.
Det var så jag hade tänkt mig att det funkar.
Bra att få det bekräftat av andra.

Fast prefixtjänsten har ju minst tre upplösningar beroende på storlek. Jag har fått bilder gjorda på Lambda 200, Noritsu 300 och Lambda 400. Dock ser jag ingen som helst skillnad, och har råkat skicka fel både uppåt och neråt.

ANNONS
Götaplatsens Foto