Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urinol!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Längst ned på denna sida finns info om vilken framkallare som använts till bilderna. Fotografen uppger URINOL 1+1 med en framkallningstid på 2½ timme!!!!!!

Har han framkallat sin Neopan 400 i piss måntro??????
Någon som har erfarenhet?

Urin (från en frisk människa) är nog bland de mest bakteriefriade och oförorenade vätskor som finns. Men det är kanske inte så trevligt att handskas med.

Nils: Stämmer bra det. Ett råd vid skavsår vid långa vandringar (om inga andra medel finnes) är att pissa på fötterna. Vid långa vandringar är man ofta mer eller mindre uttorkad, varvid urinet innehåller en hel del amoniak.

Morgonurinet sägs dessutom innehålla många nyttiga ämnen. Budistmunkarna i tibet sägs dricka en blandning av morgonurin och getmjölk varje morgon. Det ska tydligen ge en ordentlig energikick.

för övrigt så funkar urin aldeles utmärkt att framkalla i. Likaså snabbkaffe.

Hehe, jag förstår inte riktigt iden med att sänka ner ett krucifix i piss och fota. Det skulle nog gå och få fram samma effekt på ett lite trevligare sätt, men det kanske var symboliskt.

En parentes bara: är förkyld och dricker nu en kopp earl gray-te med citron i. Det ser väldigt mycket ut som serano-te... Jag vill doppa ett krucifix i koppen för att prova, men har tyvärr inget.

Skurmedel skrev:
Hehe, jag förstår inte riktigt iden med att sänka ner ett krucifix i piss och fota. Det skulle nog gå och få fram samma effekt på ett lite trevligare sätt, men det kanske var symboliskt.
Det är ett vanligt knep för mindre begåvade konstnärer som inte kan göra fina konstverk som berör så får man istället försöka shocka betraktaren.

matnyttige skrev:
Det är ett vanligt knep för mindre begåvade konstnärer som inte kan göra fina konstverk som berör så får man istället försöka shocka betraktaren.

Gunnar Nylund var en konstnär som jag hade förmånen att växa upp i närheten av (vid hans tid på Strömbergshyttans glasbruk). När han en morgon hade pinkat upptäckte han en intressant form i bubblorna av klosettvattnet. Han ritade genast av formen, sprang ned till hyttan och bad mästaren Kjell Andersson att blåsa upp och driva ut en vas av den form han ritat. Detta blev en av de mest säljande glasserierna som bruket sedan tillverkade.

matnyttige skrev:

Piss Christ är inte chockande i mina ögon och tycker nog Serrano har sin begåvning.

matnyttige skrev:
Absolut. Men nu hör ju inte Serrano till den skaran. Han har ju viast att han är väldigt kapabel till att ta vackra bilder.

Att "fuska" genom att använda ett kraftfullt motiv får väl ändå ses som ett väldigt vanligt knep.

matnyttige skrev:

Jag håller med lite, dock så tycker jag det är korkat att genomföra bilden på ett sådant drastiskt sätt, han kunde lika gärna sänkt ner den i té blandat med gammalt akvarievatten eller något och sagt det var piss.

Det är i princip som med muppkonstnärer som målar en tavla med blod, de kunde lika gärna blandat till en färg med liknande karaktär men då är det inte "äkta".

Det känns lite Marilyn Manson över sådant.

Det finns mycket att säga om ”Piss Christ”.

Jag tycker det är ett vackert verk, skapat av ett billigt plastkrucifix och urin med koblod i.

Poeten Andrew Hudgins skriver att om vi inte visste att det rörde sig om urin och plastkrucifix skulle vi se uppståndelsen i verket.

Strunt samma, jag tycker att det vore värre om konstnären ljög om att det minsann är piss, och det bara var vatten med lite gelatin i.
Det vore ett billigt trick...

ANNONS
Götaplatsens Foto