Annons

USB med fjärranslutning

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag har en D100 som jag kan styra med Capture. tack för tipsen i en tidigare diskussion.

Mellan PC med CVapture och D100 går det en USB-kabel. Den skulle jag vilja förlänga till minst 30 m, gärna mer, med radiolänk. Jag vill kunna ställa kameran på stativ riktad mot något motiv, t.ex. ett fågelbo. När jag från långt håll ser att något intressant händer vill jag trycka på datorn och därmed fyra av kameran.

Hade jag en mycket lång USB-kabel skulle det gå. Men mycket elegantare vore en radiolänk som fungerar så att både kameran och datorn tror att det är en vanlig USB-kabel, men i verkligheten är det en radioöverföring mellan USB-portarna. Ni förstår vad jag menar.

Finns något sådant att köpa eller bygga själv av lösa delar? Eller ser ni något annat fiffigt sätt, kanske trådlöst lan, att fota på distans??

Bästa

Hej!

Jag har själv kört med 15 meter USB kabel (usb2) Mellan dator och Canon 350D

Tror smärtgränsen går någonstans på 6-8 meter

Behöver du 30 meter skulle jag nog rekomendera någon slags förstärkare

/Adam

tack för svar

Här sammanfattar jag vad jag nu lärt mig. Tack också till den som svarat direkt.

USB-specifikationen ger en maxgräns på 16 fot, dvs 4,8 m. Genom att söka på google på ord som active, extension, usb hittade jag kablar med förstärkning för 19.98 USD i Usa och ca 290 inkl moms hos expansys i Sverige. Litet billigare blir det om jag nöjer mig med USB 1.1, men jag tycker det är bäst att satsa på 2.0. 4 kablar skall kunna anslutas i rad, så då kan jag få 20 m säker överföring för ca 1000 kr.

Bluetoth verkar inte vara ett alternativ eftersom maxgränsen där är 10 m.

Min tänkta tillämpning var att fota ett fågelbo. Nu har fåglarna blivit flygga så jag väntar in nästa säsong och hoppas också på att det kommer någon produkt för trådlöst hemmaLan som jag kan ansluta min kamera direkt till.

ANNONS
Götaplatsens Foto