Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbrända brudklänningar

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Jag tycker det e trist när brudklänningen blir utbränd o det blir den delvis ganska ofta men hur illa e de egentligen för en brudbild...?
På nätet kan man se mkt brudpar även tagna av yrkerfotografer där klänningen är utbränd delvis iaf...ibland rejält utbränd.
Vad tycker ni????????????

Det är ju tråkigt om klänningen är utbränd. Ofta (eller typ alltid) är ju inte klänningen vit, så är fotot utbränt så ser man ju inte färgerna.

Å vem skulle betala för att få ett utbränd foto där man knappt ser detaljerna på den annars så fina brudklänningen.

Nä, proffsfotograf kanske vem som helst kan bli, bara man tar betalt så.

Jag hade skulle tycka det va fruktansvärt tråkigt om bilderna blivit utbrända, hade faktiskt ljusa kläder på mig under bröllopet jag också. Å att bruden, klänningaffären, agenturen eller vem som nu beställt en bild accepterar en utbränd dåligt exponerad bild är konstigt. Eller handlar det om okunskap?

Då kan ju jag ta bröllopsbilder bättre å inte bränna ut högdagarna ju.

Läst men icke förstått....
Proffsfotograf kan vem som helst bli bara man tar betalt!!!???????
Det e ju om klänningen e vit som vissa partier på den blir utbränd ibland...e den inte vit e ju risken mkt mindre

Tror att han menar att brudklänningen aldrig är helt vit a la utbrändvit utan faktiskt har färger och detaljer som inte syns på korten. Och att det är tråkigt =)

Ja, hur ofta är en klänning 255-255-255 i verkligheten? Typ aldrig... De flesta är benvita eller champangefärgade eller hur man skall säga det.

Även om klänningen är vit så tycker jag att detaljerna, som även dom brukar vara vita, helst ska synas. Tänk skuggor! OK. Våra vanliga kameror kanske inte kan fånga in ett helportätt landscape med brudgummen och få med detaljerna, men det beror i så fall på kamera/optik/upplösning tror jag.Jag vill kunna se strukturen, ta macrofoto på detaljerna, även om dom är exakt samma färg så ser man struktur via skuggor liksom.

Å andra siden är utbränt ett relativt begrepp. _När_ är en bild utbränd. Min D80 markerar utbränt vid ungefär 245 och uppåt kan man säga. Utan att ha gjort lite vetenskapliga analyser.

Å men proffs menade jag att "proffs". Alltså, jag tycker att ett riktigt proffs inte bränner ut högdagrana och tar betalt för det. En amatör kan antingen bränna ut dom eller ta betalt. Inte både och. Det är ju det som skiljer oss amatörer från proffs. Även om definitionen kanske inte är 100% tät i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto