Annons

Utrutnings förslag??

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne_Umeå

Aktiv medlem
Jag är med i en grupp som skall digitalisera våran bild hantering på våran klinik på NUS. Jag vill ha lite råd och tankar kring utrustning, vi vill ha typ. En bra kamera med macro objektiv och ett "vanligt" objektiv, två billigare kameror till operayion och avdelningen somm "alla" kan använda. Och ett bra system att lagra och titta på bilder kanske fotostation?.

Canon EOS 10D
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 new
20-35/3,5-4,5 USM

Litet canon-paket som täcker det mesta du vill ha, och som är relativt billigt om man ser till vad man får för pengarna...

Olympus Camedia C-4000Z
Har själv haft denna lilla digitala kompakten, och tycker den är förvånansvärt bra. Och nu är det dessutom billig...

Fotostationer har jag dessvärre ingen koll på, men det finns där säkert andra som har....

Sen är det väl upp till tycke och smak vilka märken man väljer, men detta är mitt tips och då naturligtvis en aning vinklat... ;)

Ta kontakt med fotoavdelningen på US i Linköping. Jag känner fotograferna där och de har gått över till digitalt. De kan ge dig de råd du behöver.

Vill du ha namn så skicka mig ett mail.

// Johan //

Marcus: fotostation är ett program =)
Bra program dessutom, däremot kan det bugga i windows. Acd-see får man väl räkna som ganska likvärdigt.

Vi har en budget på 200 tusen med program, scanner för negativ och server så det kan kosta lite.
Daim... Och jag som trodde vården hade det knappert... :)
200 tusen är inte så farligt mycket pengar med tanke på vad det är dom gör. Omstrukturering till digitalt kan spara en hel del i förlängingen. Jag vet att dom flesta tandläkare, iaf dom jag varit hos har tagit över all röntgen utom dom stora panorama till digital. Går på nolltid, slipper plåtar, framkallning osv. bara en liten plastpåse över plattan i käften. Sen blir det en helt annan fråga om tillgänglighet, etc mot att gå och hämta i arkiv...osv

ANNONS
Götaplatsens Foto