Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift från Win 7 på skrivare i nätverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har ett lokalt nätverk med en dator med Windows XP som har en laserskrivare ansluten. På den skrivaren kan man skriva ut från klienter som har Win 2000 och Win XP men inte från klienter som har Win 7. Till skrivaren finns drivrutiner både till Win XP och Win 7. Om man försöker installera skrivaren som nätverksskrivare från en klient med Win 7 så vägrar tydligen klienten med Win XP där skrivaren är ansluten, att slutföra installationen… Kan inte detta fungera???

Finns förresten någon Win 7 bibel värd namnet? Har bara hittat nybörjarböcker om Win 7.
/Harald

Inte för att jag har svaret, men jag tycker borde precisera din fråga lite mer grundläggande. Ungefär som att jag skulle ringa till en bilverkstad och fråga varför bilen går dåligt.

Prova följande:

1) Se till att skrivaren är utdelad på XP datorn. Vi antar att datorn heter XPDATORN och skrivaren delas ut som SKRIVAREN.

2) På windows 7, lägg till skrivare. Välj lokal skrivare, skapa ny port, local port, nästa,

3) I dialogrutan, ange portnamn till:

\\XPDATORN\SKRIVAREN

Fortsätt att installera skrivaren, välj dela inte ut, slutför.

Det bör funka (har dock inte testat just Win mot XP).

Du kan självfallet byta ut namnen till det som du har i din setup.

Per, ditt svar visar ju att du tydligen inte förstår dej på varken datorer eller nätverk. Om du vill ha mer grundläggande kunskaper inom dessa områden så finns det utmärkta kurser inte minst på Internet.

Den fråga jag tar upp kommer en nätverkskunnig datornörd att förstå direkt och ta sig an med glädje och entusiasm… …precis som Anders nu gjort! Tack Anders! Jag ska testa din lösning senare ikväll!
/Harald

Jag har haft ungefär motsvarande strul. Se till att denna ruta är markerad i Win 7 burken.

Kontrollpanelen > Nätverk och Internet > Hemgrupp > Ändra avancerade delningsinställningar. Allra längst ner

Kryssa i

"Inaktivera lösenordsskyddad delning"

Metoden ovan funkar och det tackar jag för… …men då stötte jag på ett annat problem nämligen att Win 7 64 bitar kräver en drivrutin skriven för 64 bitar och det finns inte. Men jag har ju installerat flera gamla program t ex Office 2003 som ju är skrivet för 32 bitar eller gjordes en uppdatering via nätet till en 64-bitarsversion…? Och Photoshop CS2 är ju 32 bits…
/Harald

Leta efter drivisar som är skrivna för Vista. För det mesta kommer detta att fungera. Se inlägget ovan.

Vid programinstallation så känner systemet själv av om det är ett 32 eller 64-bitars program. Du har två program mappar - PROGRAM samt PROGRAM (x86) där x86 är de "gamla" programmen. Lägg dock märke till att windows installerar både 32 och 64 bitars läget av samma program. Tex CS4, explorer m.fl.

Det har förmodligen inte någon större betydelse men kan du inte installera skrivaren på win 7 burken? Jag har installerat en gammal laserskrivare (HP1100) på win 7 där jag t.o.m. var tvungen att köpa en parallellport till datorn. Ifrån win 7 delar jag ut skrivaren. Jag tror att jag får mindre problem i framtiden allt eftersom familjen uppgraderar datorerna. Jag har en blandning av win 7, Vista och XP och allt fungerar.

Metoden ovan funkar och det tackar jag för… …men då stötte jag på ett annat problem nämligen att Win 7 64 bitar kräver en drivrutin skriven för 64 bitar och det finns inte. Men jag har ju installerat flera gamla program t ex Office 2003 som ju är skrivet för 32 bitar eller gjordes en uppdatering via nätet till en 64-bitarsversion…? Och Photoshop CS2 är ju 32 bits…
/Harald

64 bitars versionen klarar av att köra program i 32 bitars kompatibelt läge.

Drivrutiner är en annan sak...dom klarar inte det.

ANNONS
Götaplatsens Foto