Annons

Utvecklingen av Digitalkameror och den ångest den framkallar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att hålla med och hoppas att pixelracet är över.

Nu börjar det svåra, öka kvaliteten på CCD/CMOS chipsen så att kontrastomfånget och nyansomfånget ökar.

Att racet är över tror jag inte.
Nu kommer prisnivån förhoppningsvis att hållas nere men med bättre och högre kvalitet.
Dröjer nog inte så länge tills vi får nyheten om fullstorlek till mellanformat, 6x45 och 6x6.
Titta bara hur datormarknaden har utvecklats dom senaste åren.
Min första PC från -86 hade 1 MB RAM-minne och det ansågs vara tillräckligt på den tiden.

Analogin med datorer är lite lurig, eftersom processorn och RAM-minnet inte utsätts för externa begränsningar. Våra skärmar är ett bra exempel på detta. Hade de följt samma utveckling som processorerna så skulle vi haft skärmar på någon kilotum idag.

Det som sätter begränsningarna för digitalkamerorna idag är objektiven. Utvecklas de inte mot allt högre upplösning så finns det ingen anledning att ha en kamera med fler pixlar än ca 20 miljoner. Förutsatt att vi pratar småbildskameror.

Detta innebär inte att marknadsföringsavdelningen trycker på för att få fler pixlar, vilka just nu är lätta att marknadsföra.

Den del där utvecklingen av chipsen kan ske utan externa inskränkningar är som jag ser det främst vid nyansomfång och kontrastomfånget. Idag är detta dyra pixlar, jämför med en filmskanner som har 4000 pixlar och kostar 8000 kr.

berga skrev:

Det som sätter begränsningarna för digitalkamerorna idag är objektiven. Utvecklas de inte mot allt högre upplösning så finns det ingen anledning att ha en kamera med fler pixlar än ca 20 miljoner. Förutsatt att vi pratar småbildskameror.

Alltså runt 4500 x 4500 px, 38 x 38 cm i fint tryck och runt 60 x 60 cm med en fotoprinter. Räcker utmärkt, tycker att det är jämförbart med 6 x 6 till Hasselblad, tänk på att du får korn på filmen, inget korn på den digitala bilden.
På mitt arbete fotas det digitalt på fotoresor i t.ex spanien och det största problemet för närvarande är inte att det behövs mer pixlar, utan större minnen. 1 GB Kort rymmer inte speciellt många bilder, inte ens men dagens 6 Megapixel, kanske som tre filmrullar eller något sådant. Och man vill ju inte ha med sig 20- 30 kort på en resa.... Korten måste bli större kamerorna måste bli snabbare.

Det finns nog en hel del att göra på strömförsörjningssidan också. Väntar med otålighet och spänning på den första helt mekaniska digitalkameran.....lär nog få vänta men jag skulle nog inte satsa digitalt på en tvåveckors tältsemester vintertid vid -15 eller -20. Men detta är såklart en spotmarknad för digitaltillverkarna.

Som den brittiska mekaniska transitorradion.

En fjäder driver en generator som används för att ge elektroniken ström. Utmärkt att använda i de delar av världen som saknar ström och supermarket med batterier.

Hur jag menar.....jaaaa.....;-))).
Allt batteridrivet har en begränsning, det gäller min Nikon F5 också. Även om kameran gör sitt bästa kan jag klanta till det med gamla batterier eller genom att vara där det är för kallt eller....ja, du vet. Med mekaniska kameror känner jag mig ständigt säkrare på att det enbart är jag själv som kan ställa till det, el - och i viss mån elektronik - fukt, kyla, värme är ganska små problem med mekaniska kameror.
Därför väntar jag på en mekanisk digital kamera. Och väntar. Och lär få vänta......;-)
Us

En tanke, när vi pratar om att Canon 1Ds har 11 megapixlar, innebär det att den har 33 miljoner CMOS censorer?

För mig är 1 pixel lika med en punkt som visar alla tre RGB-färgerna.

berga skrev:
En tanke, när vi pratar om att Canon 1Ds har 11 megapixlar, innebär det att den har 33 miljoner CMOS censorer?

För mig är 1 pixel lika med en punkt som visar alla tre RGB-färgerna.
Nix. Den har 44 miljoner sensorer. Fyra för varje färg. Rött,blått,blått,grönt (har jag för mig)

Nej, den har 11 miljoner sensorelement med ett mosaikfilter (50% gröna, 25% röda, 25% blå) ovanpå. I råformat lagras bara ljusvärden för varje punkt (svartvitt). Programvara i kameran eller datorn (efteråt) räknar ut färginformationen för varje punkt genom interpolation ("gissning"). Därför kan vissa färgfel uppstå i framräknade JPEG- eller TIFF-filer.
Pixlar existerar inte i sensorn utan endast i den färdiga digitala filen. Då innehåller varje pixel färginformation i RGB.

Senast ändrad:
Tack,
i praktiken har de därför 2,8 miljoner RB sensorer och 5,5 miljoner gröna sensorer.

-Anders

Jag hoppas också att det inte finns några censorer i kameran (se min felstavning tidigare) :)

Anders W skrev:
vill ha, ska jag köpa, nej nu kommer det något bättre. Arghh!
[/url]

det är härligt med snabb teknik utvekling..inget att beklaga att det blir bättre och bättre, tvärtom, mycket..mycket bra :)
köp en kamera som du tycker är tillräckligt bra..och köp ingen ny fören den slår den nuvarande med hästlängder..så resonerar jag iaf..samma som med pc-datorer.
mvh
/Kim

Det kommer alltid bättre produkter och det är inget unikt för den digitala världen. Är man medveten om att t ex en - bra - kamera inte blir sämre för att det kommer nya och bättre så slipper man ångesten.

PS är inte PC-datorer en rätt rejäl tautologi? DS

Re: Re: Utvecklingen av Digitalkameror och den ångest den framkallar

Kim7i skrev:

det är härligt med snabb teknik utvekling..inget att beklaga att det blir bättre och bättre, tvärtom, mycket..mycket bra :)
köp en kamera som du tycker är tillräckligt bra..och köp ingen ny fören den slår den nuvarande med hästlängder..så resonerar jag iaf..samma som med pc-datorer.
mvh
/Kim

Håller med till 100%.
När jag tex köper dator så gör jag det vartannat eller vart tredje år, och då köper jag det absolut snabbaste som finns att tillgå (Sundatorer och silicon datorer icke med räknat), då håller den ett tag, så gjorde jag inte fullt ut med digitalkameran iochförsig för den värsta där kostar ju en del. Men man ska inte vänta på bättre och bättre för då kan man vänta i evighet, utveckling och teknik går framåt

ANNONS
Götaplatsens Foto