Annons

uv-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

anersimyra

Aktiv medlem
Hej är det någon som vet om det finns extern blixt till canon G11 uv-hus? Jag finner heller ingen utförligare beskrivning av huset.
Mvh Anders.
 
Vad jag förstår kan man inte ansluta extern blixt till Canons eget uv-hus till G11. Men det finns hus från andra tillverkare, t ex Ikelite, som ger större möjligheter.
 
Vad man dock kan göra är att slava en blixt via fiberoptik på på canons hus. Du kan antingen köra manuellt på blixten, eller TTL på vissa. Dock ska man vara medveten om att du INTE kan köra G11:an manuellt och blixten i TTL-läge; det fungerar bara i P, Av och Tv-lägena (och alla nybörjarlägen).
 
Aha ja då kan jag ju använda min SB-102 i slavläge. ja då blev canonhuset intressant igen.Tack för info.
Mvh Anders.
 
Nu kanske jag gör det ointressant igen, men jag är inte helt 100 på att sin SB-102 klarar av digital TTL (och jag tror inte du kan få G11:an att köra manuell blixt heller). Har för mig att jag läst något om att det bara är modernare blixtar som klarar av att både för-blixten och huvudbilxten som den inbygda blixten skickar iväg (första är så kort och kommer så snabbt innan huvudblixten att det inte går att se med blotta ögat). Jag brukar hänga på wetpixel.com , där har de bra koll på sådant. Skicka iväg en fråga i deras compact camera forum-del, så får du säkert ett snabbt och riktigt svar.

/Björn
 
ANNONS