Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja blixt till EOS 10D och EOS 33

Produkter
(logga in för att koppla)
mbrihler skrev:
själv har jag en Eos 5a, men kommer oxå inom snart att införskaffa en digitalare, så 550ex fungerarar inte på eos 5an men på digitala och 540 ez på 5an men inte på digitalan. Gäller det all funktionalitet eller bara (a-, e-)TTLen (och vad används den till)

men på sigman 500 dg super funkar till båda ?

Sigma "EF-500 DG Super" fungerar både på min kiselsensorbaserade EOS 300D och på min filmbaserade EOS 1000F. Blixten växlar då mellan E-TTL och TTL beroende på kameratyp.

Jesper tipsade om ett inköpsställe med attraktivt pris för denna blixt tidigare i strängen.

RolandM skrev:
Jag tycker att du ska gå tillbaka till säljaren och läsa lusen av honom, samt kräva att han tar tillbaka blixten, ger dig pengarna tillbaka. För med en säljare som kommer med uppenbart felaktigapåstående ska inte göra fler affärer.

Canon har ju faktiskt en spärr, i så måtto att de inte är överdrivet pigga på att tala om för andra tillverkare hur gränssnittet mot blixten ser ut. Egentligen är det inte försäljaren som borde läsas lusen av utan Canon, för deras irriterande ansträngningar att låsa in kunderna (nä, jag vet inte om andra tillverkare är bättre).

mbrihler skrev:
själv har jag en Eos 5a, men kommer oxå inom snart att införskaffa en digitalare, så 550ex fungerarar inte på eos 5an men på digitala och 540 ez på 5an men inte på digitalan. Gäller det all funktionalitet eller bara (a-, e-)TTLen (och vad används den till)

men på sigman 500 dg super funkar till båda ?

Inte riktigt sant, om du vill ha full funktionalitet så måste du använda A-TTL till kameror som använder A-TTL annars får du bara TTL. Likaså måste du använda E-TTL till kameror som använder E-TTL annars fungerar bara blixten i TTL-läge.

A-TTL är en förbättring av TTL och E-TTL är ytterligare en förbättring mot A-TTL. E-TTL-systemet är betydligt bättre och exaktare än A-TTL.

A-TTL ger en förblixt som mäter hur långt blixten räcker och därigenom kan bestämma minsta möjliga bländare för största möjliga skärpedjup. Mätningen sker med en separat cell. I de flesta fall är mätningen centrumvägd. I andra som Eos 1N är den uppdelad i tre zoner (så funkar också gamla blixtar på nyare modeller som Eos3 och 1v).

E-TTL ger en förblixt i samma ögonblick kameran trycks av som mäts av den vanliga ljusmätaren och jämförs sedan med en mätning av det befintliga ljuset. Dessutom tas hänsyn till vald fokuseringspunkt.

E-TTL-systemet har även andra funktioner som t ex infraröda blixtar och FEL (låsning av blixtspotljusmätning.

ANNONS
Götaplatsens Foto