Annons

Värdepaket?

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Jag ska beställa ett Canon EF 50/1,8 II imorgon från cyberphoto och funderar på om jag ska välja värdepaketet där man förutom objektivet får UV-filter, microfiberduk och motljusskydd.

Filter vill jag ha, microfiberduk har jag redan (men det kanske kan vara bra att ha en till). Motljusskyddet är jag därmot tveksam mot. Hur stor betydelse har ett motljusskydd? Är det värt att ha ett till objektivet?

Än så länge har jag bara kitobjektivet till min Canon EOS 450D och jag har aldrig fotat med motljusskydd förr.

Motljusskyddet kan vara det som räddar DEN bilden just den dagen. =)
Ett motljusskydd är konstruerat så att det ska hålla oönskade ljusstrålar och reflektioner borta från frontglaset. Får du in en ljusstråle kanske det inte i sig själv gör så mycket, men beroende på objektiv så kan det ljuset studsa mellan glaslinserna i objektivet och skapa något som kallas ghostning.
Jag fotar själv utan motljusobjektiv ibland, men då är det mest för att jag är beredd att acceptera att det blir reflektioner.

Ett UV-filter hjälper dig att få ett renare ljus i bilden genom att UV-ljus filtreras bort. Hur mycket UV som filtreras beror på konstruktionen. Man kan få en himel som är så där vykortsblå genom att använda UV-filter.

SantaPola skrev:
Hur stor betydelse har ett motljusskydd? Är det värt att ha ett till objektivet?

Motljusskydd kan förbättra bilderna vid motljussituationer. Det är ingen patentlösning som fungerar vid alla motljusbilder, men det kan ge en verklig kvalitetsförbättring de gånger det lyckas skugga frontlinsen mot oönskad solbelysning. Bilderna kan då få bättre kontrast genom att antalet motljusrelaterade reflexer och slöjningar reduceras. En bieffekt av att använda motljusskydd är att frontlinsen får ett bättre skydd mot slag, smuts och repor.

UV-filter sitter det redan ett framför sensorn i kameran, ett till anses av många onödigt och försämrar snarare den optiska kvaliteten hos din lins. Men en fördel med ett UV-filter är att det skyddar frontlinsen mot repor, enklare och billigare att bara byta filter, jämfört med att åtgärda frontlinsen. Å andra sidan, hur ofta får man repor och skador på frontlinsen om man iakttar normal försiktighet? Många föredrar dock att använda filter ändå. Både filter och motljusskydd så har du både livrem och hängslen.

Robin Gyllander skrev:
Tänker du inte på polfilter nu?

Jag eller vem då?

Sant att polfilter ger den effekten, men vad får du om du med ett UV-filter tar bort dis-effekten man kan få vid t.ex landskapsfoto då?
Blir inte det att färgerna blir klarare? Och inte bara det blåa då.

Andreas S Eriksson skrev:
Jag eller vem då?

Sant att polfilter ger den effekten, men vad får du om du med ett UV-filter tar bort dis-effekten man kan få vid t.ex landskapsfoto då?
Jag tycker effekten är försumbar. UV-filter är bra som fysiskt skydd för frontlinsen.

Andreas S Eriksson skrev:
Jag eller vem då?

Alla digitala kameror har ett inbyggt UV-Skydd framför sensorn, så den enda anledningen det används idag är som skydd för frontlinsen.

/kent

Men tycker ni jag ska välja värdepaketet? Filter vet jag redan att jag vill ha för att skydda linsen, men motljusskyddet? Tror ni jag kommer använda det? Känns onödigt ifall jag inte skulle det, men samtidigt kanske det kan vara värt att välja värdepaketet.

Om du köper paketet eller inte har jag ingen åsikt om. Men jag tycker absolut du ska ha ett motljusskydd. Och låt det alltid sitta på!

Personligen skulle jag skaffat ett bra uv-filter också, men det är en fråga där folk har väldigt olika åsikter.

Re: Re: Värdepaket?

Fredrik183 skrev:
Motljusskydd kan förbättra bilderna vid motljussituationer.
Det förbättrar bilderna i alla situationer. Det finns alltid ströljus som komer in i objektivet och detta ströljus sänker bildens kontrast. Med ett motljusskydd minskar man mängden ströljus. Oavsett om bilden tas i med- eller motljus, alltså.

Jag har alltid ett motljusskydd monterat på objektivet när jag tar en bild.

För att svara på den andra frågan, så är det inte alltid lämpligt att ha ett UV-filter. Varje extra glasyta i strålgången ger upphov till reflexer som minskar kontrast och upplösning. Om man ska ha ett neutralt filter monterat som skydd (vilket många tycker är bra) så ska man se till att filtret är gjord av minst lika bra glas som objektivet och har minst lika bra antireflexbehandling.

(Det här var saker som redan delvis sagts i tråden, men de förtjänar att upprepas, tycker jag.)

Jag är inte säker på att jag hade tyckt det var värt pengarna för ett motljusskydd till just det objektivet eftersom frontlinsen sitter så långt in i objektivet att det nästan är ett motljusskydd inbyggt. Motljusskyddet kostar dessutom 20% av objektivets pris vilket är en gasnka stor andel.
Av samma anledning har jag inget UV-filter eftersom man ska tappa objektivet på ett väldigt konstigt sätt om frontlinsen ska skadas.

Jag hade köpt utan värdepaket mao.

SantaPola skrev:
Men tycker ni jag ska välja värdepaketet?

Jag använde alltid motljusskydd när jag tidigare fotograferade med systemkamera. Numera använder jag aldrig motljusskydd när jag fotograferar med en kompaktkamera, och jag tycker bilderna blir lika bra ändå. Men det är en subjektiv bedömning utan att ha lagt likadana bilder med och utan motljusskydd sida vid sida och jämfört.

Jag tycker det vore mindre lyckat att skruva på ett filter framför objektivet som kanske rent av sänker den optiska prestandan när man ändå gör sig för att köpa optik som skall ge så bra bilder som möjligt för pengarna.

Hur du vill göra med värdepaketet är upp till dig, jag skulle köpa utan.

Motljusskydd kan vara bra på 50/1,8.
Jag har kört utan motljusskydd samtidigt som jag haft uv-filter monterat och det kan ganska ofta ge oönskade effekter av flares på bilderna.
Speciellt om det är en stark ljuskälla med i bilden.

Sen är ju inte ett motljusskydd något universalverktyg mot oönskade ljuseffekter på bilderna.
Avståndet mellan linsen och uv-filtret blir ju ganska stort och det spelar säkert också roll.

Nu i efterhand så önskar jag att jag satsat på värdepaketet. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto