Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdeutveckling på äldre nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Värdeutveckling på äldre kameror

Många frågar här på forumet vad deras utrustning är värd. Jag är lockad att göra detsamma, men har funderat ut en mer allmänt intressant fråga. Nämligen vilken värdeutveckling som man kan tänka sig på äldre utrustning under de närmaste åren. Priserna kan ju alltid gå upp ju äldre och ovanligare utrustningen blir, men man kan också tänka sig att marknaden mättas när många säljer av äldre kameror för att gå över till digitalt.

I mitt fall funderar jag på att sälja av ett komplett kit med Nikon F2 i fint skick som ju trots allt verkar ha ett ganska ok begagnatvärde.

Så vad tror ni om marknadens utveckling?

//

Hmm-hur flyttar man ett inlägg? Hade tänkt lägga detta under nikon fliken men det hamnade tydligen här ändå...

Senast ändrad:
Jag tror inte det kommer att hända särskilt mycket med en sån mellanmodell som F2. Det är ingen ovanlig kamera, vilket skulle kunna motivera en prisökning (såvida du inte har en kamera av ovanlig variant i oöppnad förpackning. Det är inte heller en riktig dussinkamera som alla nyare autofokuskameror. Dessa lär gå ner rejält i pris, redan idag är marknaden enormt trög.

Räkna inte med några direkta prisökningar.
En bra värdemätare är nog LP Fotos Fotoauktioner
Där ligger en hyfsat fin F2 med motor på mellan 1500-3000:-
Du kan ju bilda dej en uppfattning själv, gå in på
www.lpfoto.se o klicka på auktioner o ladda ner deras auktionskataloger, dessutom är det kul att se alla dessa udda kameror.

/Göran

Priserna på begagnade (analoga) kameror kommer att sjunka ännu mer än de gjort det senaste året. Kompaktkameror går överhuvud tagit inte att sälja idag om det inte är "lyxkompakter". Vanliga systemkameror (typ Canon AE-1, Olympus OM2, Pentax MEsuper, Minolta X-serie) kommer att rasa rejält. Vissa modeller kommer dock att behålla ett hyfsat pris. Det är "udda" intressanta modeller som går att sälja till samlare. Det är också de bättre Nikonhusen typ F3 och FM2 eftersom dessa kan användas av entusiaster parallellt med digitalhusen. Det gäller även många EOS-modeller.

Nej, någon prisökning räknar man väl inte med, men frågan är hur det är med prissänkningar. En fråga är också hur värdet kommer utveckla sig över en längre tid, säg 10-15 år, när gamla analoga modeller blir mer ovanliga.

Nåväl, jag tror jag ger mig på ett säljförsök för att se om det finns intresse. Vi får se hur det går...

//

ANNONS
Götaplatsens Foto