Annons

Vågar du spekulera?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

Än en gång så är Canons EF 70-200 f/2.8 L slutsåld och "beställd från leverantör, leveranstid okänd".

Jag ringde Scandinavian Photo tidigare och de vågar inte ens spekulera i när de får in nya gluggar.

Vågar du? Hur lång tid brukar det ta? Hur lång tid fick du vänta när du köpte ditt?

Saken är den att jag står inför ett svårt köpbeslut; antingen ett 17-40 eller ett 70-200. Men ifall jag måste vänta månader på ett 70-200 så är det inte aktuellt längre...

Hjälp? :)

Skulle jag köpa den från USA skulle jag åka på moms och tull-skatt när paketet anländer till Sverige - och det skulle kunna bli en dyr affär. :l

Eller hur?

Och jag förstår inte skillnaden mellan dina länkar. Importerad och från USA?

silfver skrev:
Skulle jag köpa den från USA skulle jag åka på moms och tull-skatt när paketet anländer till Sverige - och det skulle kunna bli en dyr affär. :l
Det blir nog knappast dyrare än i Sverige ändå men är du bekymrad över det så kan du ju köpa det från en europeisk leverantör som har det i lager istället. På prisjakt.nu finns tre (varav två är billigare än Scandinavian) som säger sig ha det i lager just nu.

silfver skrev:
Ja, du åker på tull och moms på tullen. Tullen är väl typ 6,7 % på objektiv och momsen 25 %. Och så ska du betala någon hundring i förtullningsavgift och UPS-frakten går på ett antal hundralappar. Men trots allt borde det borde snarast bli lite billigare än Scandinavian Photo.

Och jag förstår inte skillnaden mellan dina länkar. Importerad och från USA?
Importerad är B&H:s gråimport och USA är importerad via Canon. I det här fallet kostade de lika mycket. Ofta är importerad lite billigare. Rabatten på USA-objektivet kan vara svår att utnyttja, för den brukar bara gälla de som bor i USA.

Tack så mycket för era svar! :) Ska kolla mer på prisjakt, då jag är lite tveksam till att beställa ända från USA...

Ännu bättre tips: åk till New York och köp objektivet. Då får du för samma pris som du hade betalat för objektivet i Sverige även flygresan "på köpet" eftersom momsen bara är 7% i New York. Du tjänar alltså frakt, tull och 18% i svensk momskostnad. Ett bra skäl för att åka till världens roligaste fotostad.

Slowfinger skrev:
Ännu bättre tips: åk till New York och köp objektivet. Då får du för samma pris som du hade betalat för objektivet i Sverige även flygresan "på köpet" eftersom momsen bara är 7% i New York. Du tjänar alltså frakt, tull och 18% i svensk momskostnad. Ett bra skäl för att åka till världens roligaste fotostad.
Låt mig tänka på saken. ;) Men sen ska man bo, äta, leva...

Visst - men du kan ju vänta med objektivet tills du ändå har behov av lite semester. Aldrig fel att premiärtesta objektivet med lite New York skyline, eller Brooklyn Bridge i solnedgång ;-)

Slowfinger skrev:
Ännu bättre tips: åk till New York och köp objektivet. ... Du tjänar alltså frakt, tull och 18% i svensk momskostnad.

Betänkt dock att:
För resande från icke EU-land, samt Åland, Kanarieöarna och liknande områden får andra varor än alkohol- och tobaksvaror (resanderansonen) endast införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av 1700 kr (175 ecu).

http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Ovriga_varor.htm

Kungsholms foto i Ängelholm har ett inne. 12000 tar dom för det. Kan rekommendera affären. Finns inte på nätet, men matchar alltid webbaffärerna i Sverige mer eller mindre.

... eller så kikar på du på Tradera där det finns 2.8/IS för en bra peng.

Såg också att det fanns ett 4/IS där för 8000 i utropspris... det är inte helt fel :)

Jag kan dock inte ännu verifiera att säljaren är seriös och bra.. får hem min 2.8 IS i morgon som jag köpt av honom, så då kan jag återkomma :)

Men han verkar kanonbra att göra affärer med.

clindh skrev:
Betänkt dock att:
För resande från icke EU-land, samt Åland, Kanarieöarna och liknande områden får andra varor än alkohol- och tobaksvaror (resanderansonen) endast införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av 1700 kr (175 ecu).

http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Ovriga_varor.htm

Jepp. Men ett använt 70-200/2.8 IS som inte följer med nedpackat i obruten kartong kommer nog ingen tullare att reagera på. Jag har själv till och med blivit stoppad i tullen med ett splirrans nytt objektiv i plast och kartong. Tullaren muttrade lite bara: "kom ihåg det där med 1700 kronor nästa gång".

ANNONS
Götaplatsens Foto