Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Nyfiken: på vilket sätt?
Precis som Cardazio redan har svarat så såg hon till att svenska staten köpte holländska Nuon. En affär som staten har gått sådär 100 MILJARDER kronor back på, hittills... (inköp och avskrivningar)
Som grädde på moset och lök på laxen så drog hon igenom en sammanslagning mellan svenska och danska posten. Vad konsekvenserna blev vet vi ju alla...
 

peter_lc4se

Aktiv medlem
Ja, den gubben försökte PostNord med, vilket förutom att Tullverket blev griniga, även gjorde att de drabbades av massiv översvämning av lågprispaket från Kina. Det ledde alltså inte alls till ett mindre berg av paket, utan istället det motsatta. Minnet kanske är kort, men rapporteringen tidigare var just att PostNord inte klarade av att leverera paketen och att de låg under bar himmel på Arlanda.

Om vi återvänder till lagen så framgår av 3 § 6 pt att befrielse från mervärdesskatt inte gäller för postorderförsändelser annat än utländska periodiska publikationer med ett värde under 22 €. PostNord försökte kanske intala sig att postorder endast var något där man skickade pappersblanketter för att beställa, men i annat fall är det svårt att förstå hur de kunde tolka lagen som de gjorde. Att Tullverket sent omsider invände är inte förvånande om man läser vad det står.
Läsa lagtext är inte vad jag är bäst på men det ser ut som du har rätt, tyvärr...

Förstår dock inte varför det ska ta flera veckor att lägga på moms och en avgift. Och att Postnord inte kan ge några besked.
 

trappern

Aktiv medlem
Läsa lagtext är inte vad jag är bäst på men det ser ut som du har rätt, tyvärr...

Förstår dock inte varför det ska ta flera veckor att lägga på moms och en avgift. Och att Postnord inte kan ge några besked.
Vad jag kan förstå av det här så om man köper ett objektiv från tex tysklad för 7500kr så får man betala både moms och tullavgift
 

martinot

Aktiv medlem
Precis som Cardazio redan har svarat så såg hon till att svenska staten köpte holländska Nuon. En affär som staten har gått sådär 100 MILJARDER kronor back på, hittills... (inköp och avskrivningar)
Wow! :(

Låter inte som politiker skall satsa på affärer. De verkar inte vidare bra på det.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad jag kan förstå av det här så om man köper ett objektiv från tex tysklad för 7500kr så får man betala både moms och tullavgift
Tyskland är väll eu? Fria varor och tjänster över gränsen?
Fick i förra veckan hem från UK ett Tamron 24-70/2,8 G2 för 8400kr (13.000) och en Canon 5D mk4 för 22.400kr (34.000), utan strul och tog en vecka.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Några tips på vettiga siter inom EU? Fyndiq pumpar nu på med reklam i brevlådan (ser sin chans), men de köper in som alla andra från Kina. Är intresserad av Iphone-kablar...
Många större märken finns att tillgå via europeiska hubbar.
Som eu.banggood.com
DX.com likaså.
Hobbyking har ett eller flera lager i varje världsdel.
De större företag/tillverkare som säljer på AliExpress och som erbjuder att skeppa från annat lager som ett tyskt tex. Skeppar då ofta från tyska amazon. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Wow! :(

Låter inte som politiker skall satsa på affärer. De verkar inte vidare bra på det.
"I still believe that, in the long run, the aggregate of the decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is likely to do less harm than the centralized decisions of a Government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster." – John James Cowperthwaite

Cowperthwaite var finansminister (ungefär) i Hong Kong direkt efter andra världskriget. Han var instrumentell för Hong Kongs förvandling från ett av kriget förstört område till en av världens starkaste ekonomier. Hans recept var att göra så lite som möjligt.
 

oXo

Aktiv medlem
Många större märken finns att tillgå via europeiska hubbar.
Som eu.banggood.com
DX.com likaså.
Hobbyking har ett eller flera lager i varje världsdel.
De större företag/tillverkare som säljer på AliExpress och som erbjuder att skeppa från annat lager som ett tyskt tex. Skeppar då ofta från tyska amazon. :)
Så här skriver tullverket på sin sida
"Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU."

http://www.tullverket.se/allmantomatthandlapanatet.4.792224361590183a4d31073.html
 

trappern

Aktiv medlem
Så här skriver tullverket på sin sida
"Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU."

http://www.tullverket.se/allmantomatthandlapanatet.4.792224361590183a4d31073.html
Detta är ju helt knäppt skall jag som beställer hålla koll på vart företaget som jag beställer av köper sina varor. Nu blir jag brydd!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Så här skriver tullverket på sin sida
"Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU."

http://www.tullverket.se/allmantomatthandlapanatet.4.792224361590183a4d31073.html
Kan tänka mig det skiljer på ompacketering/drop shipping och bolag med egna filialer och lager som är juridiska personer i respektive land vilka redan tullat in varan i det landet.
Precis som att en kund som beställer från svenska nikon vilka är filial till Nikon UK inte beläggs med ytterligare tullavgifter och moms.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Enligt tullverket, detta är väl målsättningen iaf:
Under perioder med stor arbetsbelastning kan det ta upp till två veckor innan försändelsen når dig som kund.

Den svenska modellen med rättvisa åt alla är grunden till detta.
Med kravet på moms på första kronan blir det ohanterligt för PostNord. Vem utom en politiker trodde ett system för infoinsamling, debitering, reskontra mm skulle vara uppe på någon månad?
Danmark har satt en gräns på 80 DKK (ca 100:- SEK), det skulle reducera volymen för Postnord - men då är alla paket inte likabehandlade.
Noterat är ju DHL klarar detta på 5 - 7 dagar dörr till dörr, kanske med mindre volym (antal paket), dessutom till lägre hanteringsavgift.



-J!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den svenska modellen med rättvisa åt alla är grunden till detta.
Med kravet på moms på första kronan blir det ohanterligt för PostNord. Vem utom en politiker trodde ett system för infoinsamling, debitering, reskontra mm skulle vara uppe på någon månad?
Danmark har satt en gräns på 80 DKK (ca 100:- SEK), det skulle reducera volymen för Postnord - men då är alla paket inte likabehandlade.
Noterat är ju DHL klarar detta på 5 - 7 dagar dörr till dörr, kanske med mindre volym (antal paket), dessutom till lägre hanteringsavgift.

-J!
Man vill nog krångla till det för att få ner antal paket, då det är gratis frakt Kina. Behåller man såsom det har blivit nu så försvinner nog alla paket med ett värde under 200:- pga avgiften är för stor så det blir inte lönt. Om man kan lösa detta med att skicka flera poster i samma paket, införa fraktkostnader eller momshantering redan på ordern får vi väl se.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Samma här. Jag beställde filterhållare från Vietnam den 23:e februari och de skickades den 26:e februari. Den 4:e mars anlände de till Sverige enligt Postnord. Sedan dess har inget hänt. Frakten från Vietnam tog alltså sex dagar medan tulldeklareringen tagit 20 dagar hittills!
Nu har jag i alla fall brev om moms och hanteringsavgift. Självklart med snigelpost och i onsdags eller torsdags när jag var borta. Har nu swishat kostnaden på SEK 126:08 så nu återstår bara att få själva försändelsen. Det tog alltså 23 dagar för Postnord att hantera importen av detta paket. De hade ju kunnat lägga ut informationen på deras sökapp så hade jag fått reda på beloppet redan den 27:e och swishat direkt. Nu fördröjs hanteringen ytterligare en vecka för att jag inte kunde komma åt brevlådan hemma.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Nu har jag i alla fall brev om moms och hanteringsavgift. Självklart med snigelpost och i onsdags eller torsdags när jag var borta. Har nu swishat kostnaden på SEK 126:08 så nu återstår bara att få själva försändelsen. Det tog alltså 23 dagar för Postnord att hantera importen av detta paket. De hade ju kunnat lägga ut informationen på deras sökapp så hade jag fått reda på beloppet redan den 27:e och swishat direkt. Nu fördröjs hanteringen ytterligare en vecka för att jag inte kunde komma åt brevlådan hemma.
Jag upplever att det är smått frustrerande med tidsåtgången efter att importavgiften är betald. Jag har betalat tre importavgifter (två kom via sms och en via brev) och jag har kunnat hämta ut ett av dessa. Och det har tagit över två veckor nu sedan avgiften betalades.
Jag tycker att det är tråkigt att det ska ta så lång tid. Å andra sidan vet jag inte vad tullverket har för arbetsgång och vad som är normalt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag upplever att det är smått frustrerande med tidsåtgången efter att importavgiften är betald. Jag har betalat tre importavgifter (två kom via sms och en via brev) och jag har kunnat hämta ut ett av dessa. Och det har tagit över två veckor nu sedan avgiften betalades.
Jag tycker att det är tråkigt att det ska ta så lång tid. Å andra sidan vet jag inte vad tullverket har för arbetsgång och vad som är normalt.
Misstänker att problemet ligger i felaktigt deklarerade varor som kommer in i massor (mycket beskrivet som "leksak" med värde på 10 dollar) där man måste undersöka värde och varukod. Inte Tullverkets fel - de tar 1-2 dagar på sig i vanliga fall och kontrollerar väldigt lite av det som kommer in.

(Utöver att Postnord inte har förberett sig)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
PostNord tycks inte sluta att förvåna mig.

Som ni säkert vet har de en app där man kan följa sina försändelsers väg, åtminstone från ankomst till Sverige för import respektive från inlämnandet till framkomst och då även till utlandet. Men det otroliga är att försändelser inlagda i appen tas bort efter 30 dagar! Så när PostNord nu legat på mitt paket längre än 30 dagar försvann det plötsligt. Jag kunde visserligen lägga in det manuellt igen men det går inte att få aviseringar när något händer.

Apputvecklaren var tydligen optimist och hade god tro på sin uppdragsgivare (eller fått klara direktiv att äldre paket skulle tas bort).
 
ANNONS