Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Detta är ju helt knäppt skall jag som beställer hålla koll på vart företaget som jag beställer av köper sina varor. Nu blir jag brydd!
Jag har ibland köpt varor på amazon.co.uk som levererats direkt från Japan (bl a en fantastiskt bra häcksax). Då har posten debiterat moms, varpå jag klagat hos Amazon som prompt sett till att jag fått min kostnad ersatt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Så - nu efter ett antal klagomål har jag fått info var man kan betala momsen. Så informationen att man inte kan betala momsen på egen hand innan man får brev hem stämmer inte.

"Jag beklagar den långa svarstiden vi har för tillfället. Jag kan se att du kan göra betalning via: https://moms.postnord.se/ Där lägger du in försändelse-ID och ditt postnummer och får då upp summan som du ska betala."
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Lite ironiskt är det att jag fick en faktura på 135,- för något jag inte beställt eller köpt.
Sannolikt är det en ersättnings/garanti utbyte av en blåtandsenhet från en amerikansk tillverkare.

Men det går inte att veta för kollit har ett svenskt kolli id som inte är spårbart och mågot foto finns inte att se. Har begärt att få ett foto men får nog vänta. :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om ni skulle få besöka en paketterminal så skulle ni också inse att det är ett och annat paket som passerar genom logistiken. Dessutom så skulle ni troligen bli imponerade över hur logistiken verkligen fungerar. Gods från utlandet som måste tullas tar ju lite tid i anspråk , men i övrigt fungerar PostNord ypperligt vill jag påstå. Jag kör lastbil på PostNord och får dagligen höra typ: Va? Jag beställde detta igår...sanslöst snabbt jobbat! Kina har ställt till det en aning med tanke på allt det gods som skall tas om hand av PostNord samt nya tullbestämmelser , men det kommer bli bättre. Vi förlorar kunder pga våra priser , men de brukar i regel komma tillbaka efter att provat Schenker , DHL , Bring osv. Post Nord är bra på det de gör , men var kanske inte beredda på den explosion av försändelser från tex Kina.
 

PMD

Aktiv medlem
PTS riktade stark kritik mot både Postnord och Bring häromåret pga av att postutdelningen har försämrats rejält de senaste åren. Det tog dels för lång tid för många brev att komma fram, och dels tappade man bort lite för många försändelser. Så Posten behöver ta sig i kragen.

Det senaste kaoset med försändelser från Kina är dock inte enbart Postnords fel. De fick ju alldeles för lite tid på sig att genomföra den påbjudna förändringen. En lite längre inkörningsperiod hade troligen gjort situationen mer dräglig nu.
 

afe

Aktiv medlem
Vi skickar mellan 30 och 40 000 paket om året med Postmord från jobbet, och det fungerar för det mesta bra. Ibland går det dock rejält åt skogen, och ersättningen för försvunna eller förstörda paket är löjeväckande låg (viktbaserad) ...
.
 

Bilagor

unoengborg

Aktiv medlem
Om ni skulle få besöka en paketterminal så skulle ni också inse att det är ett och annat paket som passerar genom logistiken. Dessutom så skulle ni troligen bli imponerade över hur logistiken verkligen fungerar. Gods från utlandet som måste tullas tar ju lite tid i anspråk , men i övrigt fungerar PostNord ypperligt vill jag påstå. Jag kör lastbil på PostNord och får dagligen höra typ: Va? Jag beställde detta igår...sanslöst snabbt jobbat! Kina har ställt till det en aning med tanke på allt det gods som skall tas om hand av PostNord samt nya tullbestämmelser , men det kommer bli bättre. Vi förlorar kunder pga våra priser , men de brukar i regel komma tillbaka efter att provat Schenker , DHL , Bring osv. Post Nord är bra på det de gör , men var kanske inte beredda på den explosion av försändelser från tex Kina.
Trots det vill jag nog helst undvika Postnord även för paket inom Sverige. Har hänt hur många gånger som helst sett att folk från postnord gått ur bilen med paketet och sedan gått tillbaka igen när de märker att de måste ta trappan till 4:e våningen. När man sedan ringer och frågar vart paketet tagit vägen påstår de att kunden ej var anträffbar. Det är inte OK.

Du ska naturligtvis inte personligen ta åt dig av kritiken, du verkar ju ha nöjda kunder. Kanske är du rent av en av de få på Postnord som faktiskt gör sitt jobb.
 

PMD

Aktiv medlem
Du ska naturligtvis inte personligen ta åt dig av kritiken, du verkar ju ha nöjda kunder. Kanske är du rent av en av de få på Postnord som faktiskt gör sitt jobb.
Jag tror nog snarare att Kent är rätt typisk för Postnordanställda. Att det finns problem beror knappast på att större delen av personalen gör fel, utan på att det finns ett fåtal (förvisso för många) som gör fel.

Och på en del systemfel, antagligen.
 

chto

Medlem
Det har fungerat med Postnord förra året, men i år...

Jag kan bara notera att förra året fungerade det bra med postnord inom och utom landet. Men i år har ett flertalet försändelser trasslat. Det skickar till fel utlämningsställe. Paket blir liggande långtid i Malmö UPK. Deras app visar galen spåringsinfo. De säger att de skall kontakta mig innan utkörning, men gör inte det och paketet hamnar då på villovägar. Jag har reklamerat och inget händer.Till tröst för postnord har jag sett motsvarande bristande kundservice från TNT några gånger, senast idag.

Kort sagt jag upplever att det är inte de skarpaste knivarna som finns i lådorna hos transportörerna. Detta sker trots att alla har dokumenterade processer och fina kvalitetshanteringsystem.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Personligen funderar jag just nu mest över vad som är rimligt att behöva vänta mellan att tullavgiften har betalats till paketavin dyker upp.
Jag har ett paket på ingående där jag betalade tullavgiften för över två veckor sedan. Så paketet är i Sverige, har kommit in i systemet och jag har gjort min del, vad händer därefter som tar så lång tid som tar över två veckor?
 

nivas

Aktiv medlem
Vi skickar mellan 30 och 40 000 paket om året med Postmord från jobbet, och det fungerar för det mesta bra. Ibland går det dock rejält åt skogen, och ersättningen för försvunna eller förstörda paket är löjeväckande låg (viktbaserad) ...
.
Normalt är det ju den som bokar frakten som håller med transportförsäkring, läget är detsamma hos de flesta andra speditörer. Och ersättning enligt vikt brukar vara de facto standard i hela världen - samma ersättning för tegelstenar som för optik...
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Trots det vill jag nog helst undvika Postnord även för paket inom Sverige. Har hänt hur många gånger som helst sett att folk från postnord gått ur bilen med paketet och sedan gått tillbaka igen när de märker att de måste ta trappan till 4:e våningen. När man sedan ringer och frågar vart paketet tagit vägen påstår de att kunden ej var anträffbar. Det är inte OK.

Du ska naturligtvis inte personligen ta åt dig av kritiken, du verkar ju ha nöjda kunder. Kanske är du rent av en av de få på Postnord som faktiskt gör sitt jobb.
Det du beskriver låter mer som en skröna kan jag tycka, men visst KAN det förekomma.
De chaufförer som beter sig på det viset blir i allmänhet inte långvariga på företaget.
Det finns ett kontrollsystem som gör att det är svårt för chaufförer att komma undan det beteende du beskriver. Det brukar i regel lösa sig själv , dvs den anställde får sparken.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hur vet du att det bara är ett fåtal som gör sitt jobb på PostNord? Jag tror nog att lika många gör sitt jobb på PostNord som på vilket annat företag som helst i Sverige.
På den terminal jag arbetar sliter alla som råttor för att få det att fungera.
De få som missköter sitt jobb får i regel lämna företaget.
Vi har nolltolerans på många områden , och bryter man mot givna regler så är det bara att lämna.
En stor bov i dramat är att PN tar in mycket personal från bemanningsföretag.
Under den tid (4 år ) som jag arbetat på PN har en Postanställd fått gå pga misskötsamhet , medans ett stort antal från bemanningsföretag har fått gå på dagen.
 
Senast ändrad:

chto

Medlem
På den terminal jag arbetar sliter alla som råttor för att få det att fungera.
De få som missköter sitt jobb får i regel lämna företaget.
Vi har nolltolerans på många områden , och bryter man mot givna regler så är det bara att lämna.
En stor bov i dramat är att PN tar in mycket personal från bemanningsföretag.
Under den tid (4 år ) som jag arbetat på PN har en Postanställd fått gå pga misskötsamhet , medans ett stort antal från bemanningsföretag har fått gå på dagen.
Aha. Bemanningsföretag.... plus vad jag läst i tidningarna om strulande dator system. Där har vi tidsandan som ställer till det. Det gäller säkerligen andra transportörer också som jag har haft problem med också.
Kompetens räknas inte utan antalet huvuden.
 

iSolen.se

Guest
Det du beskriver låter mer som en skröna kan jag tycka, men visst KAN det förekomma.
De chaufförer som beter sig på det viset blir i allmänhet inte långvariga på företaget.
Det finns ett kontrollsystem som gör att det är svårt för chaufförer att komma undan det beteende du beskriver. Det brukar i regel lösa sig själv , dvs den anställde får sparken.
Det förekommer ofta och inte bara postnord utan DHL, Schenker etc. Innan vi hade firman hemma jobbade jag ändå hemma och det var snarare regel än undantag att varannan avi påstod att vi inte varit hemma trots två personer i huset.

Nu med firman (samma adress) funkar det i princip alltid så det har med privatpersoner att göra.
 

148637

Avslutat medlemskap
Det förekommer ofta och inte bara postnord utan DHL, Schenker etc. Innan vi hade firman hemma jobbade jag ändå hemma och det var snarare regel än undantag att varannan avi påstod att vi inte varit hemma trots två personer i huset.

Nu med firman (samma adress) funkar det i princip alltid så det har med privatpersoner att göra.
Har du satt dig in vad som ingår i transporttjänsten? Var, som jurister säger det, den juridiska och ekonomiska risken övergår på mottagaren? Dvs var du skall ta emot godset.
När jag ibland kollar innan jag beställer på nätet så brukar det stå vid tomtgräns för villa och entredörr i trapphus till hyreshus.
Får en känsla av att det ofta kritiseras utan att man vet hur tjänsten skall utföras utan mer baserat på vad man själv tycker tror.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag minns när jag beställde färgpatroner från Epson. De skickade med UPS som la en lapp i brevlådan när jag inte var hemma den dag de dök upp för att leverera. Helt OK tycker jag när jag läste den lapp med tid för besöket och uppmaning att kontakta UPS för att bestämma ny tid de lämnat. Jag ringde och bestämde leverans nästföljande dag då jag var ledig från jobbet och kunde vara hemma.

Inte dök det upp någon från UPS den dagen trots att jag var hemma, hade dörren på vid gavel och mestadels påtade i trädgården. När jag ringde på kvällen så påstod UPS att chauffören hade besökt adressen men att ingen varit hemma. Skitsnack skulle jag vilja påstå såvida inte chaffisen lyckats öppna den gnisslande trädgårdsgrinden och gå på en grusgång i sommarhettan utan att det knastrat i gruset och jag inte hört det trots att avståndet i trädgården inte var mer än maximalt tio meter. Han skulle dessutom ha lyckats med bedriften att inte kunna ringa på dörrklockan intill den öppna ytterdörren eller ropa på mig utan att jag hört det. Det var nog snarare så att han utgick från att det var ett företagspaket till en privatadress där ingen var hemma dagen innan så det var förmodligen ingen hemma denna dag heller. Alltså hoppade han förmodligen över min adress och tog sig en glass eller ett dopp i Sandskogen när han passerade eftersom det var en riktigt varm sommardag.

Så visst är inte PostNord sämre än andra i vissa fall. Tvärt om har jag haft goda erfarenheter av dem, speciellt när de bara hette Posten. Men nu börjar tålamodet tryta. Bara för att Tullverket vill att PostNord skall göra sitt jobb på samma sätt som andra speditörer gjort med avseende på tull- och momskontroll så skall inte jag och massor av andra försändelsemottagare behöva bli lidande med väntetider som nu börjar räknas i månader i stället för dagar.
 
ANNONS