Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Har en Canon EOS 1DMK2 på gång. Den har genomgått service på Canon och antalet exponeringar är 47 000. Inte speciellt sliten på utsidan. Vågar man köpa, priset prutat och klart är 22 500 ink moms.?

Det jag egentligen ville veta är om 47 000 exponeringar kan anses vara så mycket att man inte ska köpa kameran och om priset i så fall är rimligt. Ni som har kameran kanske kan ge lite vägleding...

jag kan inte svara på om priset är rimligt, men enl. canons spec så skall slutaren klara minst 200 000 exponeringar. och med 150 000 exponeringar kvar så klara man sig ganska länge om man inte kör riktigt mycket varje dag. Du kan ta över 400 bilder om dagen i ett helt år.

Ingen fara med exponeringarna, men priset känns inte PoK. Pressa säljaren någon tusing till!

Dyrt.

Max 18-20 tusen för en i bra skick.

1dmIIn får du ju för snart för en bra bit under 30 tusen!!

Mvh Niclas.

Känns som den ligger rätt bra i pris. 47000 är som sagt 1/4 av det garanterade. En slutare kostar typ 3500 kr att byta..

Bara här på FS är det tre som är intresserade av att köpa. Då är det kanske inte läge att pruta om man vill ha den. Jag skulle nog sträcka mig att säga att 23000 kr för en begagnad 1D MkII är mer prisvärt än 13000 för en ny 30D ;)

Min har gått 48000 exponeringar och har inte haft några problem öht.

/Edit: Det är så härligt att höra dina prisspekulationer Niklas :).. En bra bit under 30000 kr...hehe lägsta pris i SE är 34600:-..Då är det en bra bit till 30000 först ;)

Då måste det hända något på marknaden.. för den är rätt bra positionerad och suget är större än efterfrågan på begagnatmarknaden..

Precis som Jesper skriver så verkar det finnas fler köpare än säljare. Företaget som säljer den säger sig ha fler som vill köpa och tänker inte sänka priset. Tack för era svar!

Jag tycker det är högst knepigt att den ligger så långt över 20000 i pris. Vad ligger då en beggad 1DIIn på?,, jag skulle tippa runt dryga 30000sträcket. Då är det liten vits att välja den äldre modellen, anser jag.

Men kanske anser man att de är för lika i prestanda och kvalitet att man inte särar prisbilden mera.

MVH Niclas,

Kan väl tillägga att priset är 18 000 plus moms (vilket jag får dra).

ANNONS
Götaplatsens Foto