Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Va F*n ska ja köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
har precis tjänat ihop lite pengar, ca 7000 kr som jag tänkte lägga på ett eller flera objektiv. men just nu är fotograferingen lite i lä men nu när jag väl har pengarna till det tänker jag köpa ;-)

Sååå.. Porträtt, mode, och studio fotografering, det är vad jag mest sysslar med.
Jag har ett 50/1,8 och tillgång till ett 10-20, 90mm macro och 28-75mm när jag vill av en kompis.

Det jag mest har kollat på är 70-200/4 L, som jag har hört är väldigt bra till porträtt och mode fotografering, är det så?

Eller finns det några andra objektiv som kan vara värda att kika på?
kvalite före pris!

Till vilken kamera?

Med ett 70-200 måste du stå nästan 6-7 meter från modellen för att få med helkropp.

EAtt använda din fasta 50mm för porträtt och mode och helkropp bör fungera alldeles utmärkt.Dessutom har du ju mycket större kontroll på skärpedjupet.

Varför inte börja med det och se vad du eventuellt saknar?

Själv använder jag min 50mm 1.8 till alla modellbilder, om det inte ska vara nåt extremt, då åker Sigma 10-20 eller Peleng 8mm fram.

Tack för era svar!

Jag använder en eos 400D med batterigrapp, så ett 70-200 skulle balansera fint!

jag kan ju säga varför jag har funderat över att skaffa 70-200.
Jag har haft problem att fokusera manuellt med 50mm pga den minimala fukuseringringen.
Och ibland har jag önskap längre brännvid att arbeta med.
har även hört att en är tokskarp på största bländare,4, är det så?
Kommer ju som sagt att användas mest till porträtt.

85/1,8 har jag också funderat på men kom fram till att jag kanske längre fram skulle vilja ha ett tele i naturen.

Allt lutar nu åt en 70-200 och studioblixt med softbox.
Kommer nog skaffa det! =D

i naturen är inte 200 mycket till tele

kika istället på EF 300/4 eller 400/5.6 vilket inte fungerar till studio men enligt mig är det bättre med dedikerade gluggar så köp en 85/1.8 till studion som komplement

Jag vet, men om du läser min fråga så ser du att jag redan har tillgång till, 10-20, 90mm Macro och 28-75mm objektiv när jag vill.

Med tillgång till 28-75 så är 70-200 ett bra komplement.

Ja, den är skarp på f/4 och i studio kan du knappast använda större bländare i alla fall.

70-100 mm är bra porträttbrännvidder även på 1,6 crop kameror när det gäller tajtare utsnitt.'

Köp en beggad utan IS så kommer du lindrigt undan, dom finns ofta bland annonserna här på FS.

Till exempel...
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=62088

Fredde13 skrev:
Sååå.. Porträtt, mode, och studio fotografering, det är vad jag mest sysslar med.
Jag har ett 50/1,8 och tillgång till ett 10-20, 90mm macro och 28-75mm när jag vill av en kompis.
Det verkar inte som att du saknar ngt.
Använd pengarna till ngt annat.

Du nämnde studioblixtar också... Lägg pengarna på detta istället och lär dig använda de objektiv du redan har! både 50mm och 90mm funkar mkt bra till porträtt.

mvh /Peter

Makten skrev:
Naturen består inte bara av fåglar och älgar om du trodde det.

nepp, det finns bäver med ;) o en o annan fin skogsdunge sen finns det underbara svampar med som man kan behöva macro till att få fram alla detaljerna på men visst går det lika bra med en vanlig vidvinkel om de är många eller står fint dock brukar förfrågan tele i naturen betyda att man vill komma åt det som är långt bort - eller?

o för övrigt - håller med senaste inlägget: köp studiotillbehör om du behöver det och är det så att du egentligen inte måste handla mer åk i så fall på en resa så du får något att fotografera ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto