Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
För att du uppfattar det så kan du väl ändå inte kräva att andra ska göra dig en tjänst (även om de nu gör sig själva en tjänst samtidigt)?

Så ego är du väl inte?
Kräva ska man aldrig, men däremot kan man ju önska.
 
Galaxens President skrev:
För att du uppfattar det så kan du väl ändå inte kräva att andra ska göra dig en tjänst (även om de nu gör sig själva en tjänst samtidigt)?

Så ego är du väl inte?
Jag skäl svaret Lotta.

Jag anser att jag har rätt att förvänta mig kommentarer på mina bilder, eftersom jag själv kommenterar andras bilder. Kommenterandet på Fotosidan är ett givande och tagande, men om jag bara måste ge utan att kunna förvänta mig att få något tillbaka, så tänker jag lägga ner mitt deltagande här med en gång.
 
Emellan händer det när att man får en kommentar att den som skriver den avslutar i stil med: "...nu har jag gett dig en kommentar nu får du kommentera någon av mina bilder!"

Sådant får mig att förfasas över vart fotosidan är påväg och samma sak när jag ser klagomål över att man inte får tillräckligt med konstruktiva kommentarer.
 
lottawe skrev:
Richard. För min del är det med att skriva konstruktiva kommentarer inte främst en tjänst till fotografen som får dem. Det är lika mycket, eller kanske ännu mer en grej jag gör för att jag ser det utvecklande för min egen del att se på och bedöma bild. Lagom ego sådär..



Sen Lena, det där om 1978 kanske tom är onödigt att ange då? Om uppehållet varit långt? Även jag har hållit en kamera någon gång innan 2002. Dock vill jag inte räkna de dagarna från skoltiden då några timmar foto stod på schemat (mycket för att fotografiet skulle kunna målas av då.) Det var inte mitt intresse då och inte mer jämförbart för valet att bli fotograf än vad geografin i skolan varit för valet om vart i landet jag bosatt mig. . Jag vet inte hur det varit för dig, men jag har personligen valt att inte ange årtal alls pga att det kanske är svårdefinierat.


för 2 år sedan då jag gick med på fotosidan(och ja jag HAR tryckt på delete nogra gånger), så analyserade jag inte betydelsen av att jag fylde i det år-som står för det år jag blev riktigt intresserade i foto-faktiskt kan man nog hæva att jag var bættre fotograf 1984 en jag är idag- på grund av rätt personliga saker fanns det inte riktigt de helt stora mögligheter att utöva foto i nogra år.
1997 fick jag en dotter-och så vaknade familjealbumsfotandet i stor skala till liv.Men kamerna jag hadde var mer ellerr mindre skrotobjekt-fortfarande inte nogon med t.ex ljusmätare...(dock systemkameror),efterhand började jag ochså ställa krav på bilderna på ungen-och så börja jag gå ut och fota igen mer och mer. fick dator 1995 och uppteckte netets betydelse omkring samma tid- blev och är netberoende-så det var givetvis bara en tidsfråga innan jag uppteckte Fs.

kanske skulle jag skrivit 1997, men som sakt jag la inte så stor betydning i det då.........
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Sådant får mig att förfasas över vart fotosidan är påväg och samma sak när jag ser klagomål över att man inte får tillräckligt med konstruktiva kommentarer.
Nu tar jag åt mig lite. Jag är givetvis jätteglad för kommentarer jag fått, men jag saknar också vissa jag aldrig fick. Varför skulle jag inte ha rätt att känna och uttrycka den saknaden och önska såna då?

Motkommentarer skulle jag dock inte vilja ha och jag håller med om att det är ett fånigt avslut på en bildkommentar om den avslutas som du beskriver. Samma som jag kommenterat behöver inte ge mig, men någon får gärna göra det.
 
Maxell skrev:
Jag skäl svaret Lotta.

Jag anser att jag har rätt att förvänta mig kommentarer på mina bilder, eftersom jag själv kommenterar andras bilder. Kommenterandet på Fotosidan är ett givande och tagande, men om jag bara måste ge utan att kunna förvänta mig att få något tillbaka, så tänker jag lägga ner mitt deltagande här med en gång.

Visst är det upp till var och en om fotosidan ger en tillbaka tillräckligt för att det skall vara värt mödan men jag tycker ingen kommentar ska tas förgiven.

Av någon underlig anledning är det sällen de nya på sidan som klagar över att de inte får givande kommentarer. De komentarer jag ger ger jag inte för att jag ska få kommentarer tillbaka. Jag ger kommentarer för att jag trivs med fotosidan och det den ger mig.
 
lottawe skrev:
Nu tar jag åt mig lite. Jag är givetvis jätteglad för kommentarer jag fått, men jag saknar också vissa jag aldrig fick. Varför skulle jag inte ha rätt att känna och uttrycka den saknaden och önska såna då?

Visst får du känna att du saknar kommentarer men att gå ut och kräva det i trådar eller i välkomsthälsningar i profilen som "Hejsan Galaxens President, kommentera mina bilder vettja" är bra cyniskt tycker jag.

Jag tycker också det är synd att fotosidan ska vara så fixerat vid bildkommentarerna och att Christer &:co ska behöva lägga ner så stor ansträngning på att ständigt fundera över hur kommentarsfrekvensen ska fås upp.
 
Galaxens President skrev:
Visst är det upp till var och en om fotosidan ger en tillbaka tillräckligt för att det skall vara värt mödan men jag tycker ingen kommentar ska tas förgiven.

Av någon underlig anledning är det sällen de nya på sidan som klagar över att de inte får givande kommentarer. De komentarer jag ger ger jag inte för att jag ska få kommentarer tillbaka. Jag ger kommentarer för att jag trivs med fotosidan och det den ger mig.
De flesta som inte får några kommentarer försvinner nog bara ut i overksam tystnad, så deras klagomål hörs aldrig av den anledningen.
 
Kan så vara i viss utrsträckning. Men det kan också vara så att de slutar för att de känner pressen att kommentera och de tycker det är svårt. Vilket det är för många i början.
 
Galaxens President skrev:
Jag tycker också det är synd att fotosidan ska vara så fixerat vid bildkommentarerna och att Christer &:co ska behöva lägga ner så stor ansträngning på att ständigt fundera över hur kommentarsfrekvensen ska fås upp.
Jag är personligen inte för ökad kommentarsfrekvens. Kvalitè framför kvantitet är däremot något jag är för och jag hoppas det är där arbetet läggs. Dock är det nog inte redax som kan påverka det utan vi medlemmar lär vara tvungen att göra vårt också, och som jag uppfattar saken är det "vi" som brister mest tillsammans med att när det ges konstruktiv kritik så visar det sig att det inte alltid var vad fotografen ville ha.

Jag har kommenterat otaliga bilder där "kameraägaren" viljat visa en tatuering, katt eller sin nya bil och där "kameraägaren" svarat att det är orsaken så tydligt att det inte finns minsta tvekan om varför bilden lades upp. Och varför inte egentligen? Intrycket ibland om man läser senaste är ju faktiskt att det är motiven man får kommentarer om..
 
Lena Grantun:

Jag skulle bara vilja veta hur du ställer dig till min uppmaning till nybörjare, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
 
Galaxens President skrev:
Kan så vara i viss utrsträckning. Men det kan också vara så att de slutar för att de känner pressen att kommentera och de tycker det är svårt. Vilket det är för många i början.
Självklart är det svårt. Men vad kan vi göra för att underlätta då?

Jag tycker den frågan borde ha ältats färdigt snart och jag efterlyser lite mer konkreta förslag på hur det ska kunna bli bättre. Jag har lagt ett förslag - nu uppmanar jag er andra att också försöka vara lite konstruktiva!
 
clindh skrev:
...Igen?...

Mmm, tydligen så fungerar inte dina/era ord...
Jag och flera med mig vill veta vad som gäller, vilka FS är till för. Igen...
Ska vi acceptera "svenssonbilder", ska vi ha en viss lägstanivå?¨
Gäller de teser som de flesta av oss gick med i FS för?
Ska vi som vill ha en lägstanivå leta oss till andra sidor?

Det är ju ni som skapare som bestämmer!
 
daso skrev:
Lena Grantun:

Jag skulle bara vilja veta hur du ställer dig till min uppmaning till nybörjare, som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Kan du vara söt ge en ressumé eller finna sidtalet-det är 32 sider......

jag har ett minna av att jag inte var helt possitiv...men.....

Jag vill svara om jag får det igen att läsa
 
daso skrev:
Lena Grantun:

Jag skulle bara vilja veta hur du ställer dig till min uppmaning till nybörjare, som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Kan du vara söt ge en ressumé eller finna sidtalet-det är 32 sider......

jag har ett minna av att jag inte var helt possitiv...men.....

Jag vill svara om jag får det igen att läsa

sorry administatorn säger jag svarar för ofta-måste venta med inlägg :))))))))
 
FILM) (ulltand skrev:
Mmm, tydligen så fungerar inte dina/era ord...
Jag och flera med mig vill veta vad som gäller, vilka FS är till för. Igen...
Ska vi acceptera "svenssonbilder", ska vi ha en viss lägstanivå?¨
Gäller de teser som de flesta av oss gick med i FS för?
Ska vi som vill ha en lägstanivå leta oss till andra sidor?

Det är ju ni som skapare som bestämmer!

jag vill ochså höra ledningens mening-även om min grund inte är den samma........
och inte citat från sider-för det står ingenstans ännu.......
 
Här är uppmaningen från tidigare inlägg:

"Min uppmaning till alla nybörjare är att ladda upp ett fåtal bilder med olika motiv (så att de på något sätt skiljer sig, en för varje genre, liksom) man är nöjd med. Om du får negativ kritik, så slipa på dessa bilder tills kritiken blir positiv. Då kan du gå vidare. Är du t.ex. bara intresserad av att fota blommor, lägg då upp en blombild du själv är nöjd med och få kritik på den. Ta en ny blombild, där du tänkt på kritiken, och lägg upp den för ny kritik."
 
daso skrev:
Här är uppmaningen från tidigare inlägg:

"Min uppmaning till alla nybörjare är att ladda upp ett fåtal bilder med olika motiv (så att de på något sätt skiljer sig, en för varje genre, liksom) man är nöjd med. Om du får negativ kritik, så slipa på dessa bilder tills kritiken blir positiv. Då kan du gå vidare. Är du t.ex. bara intresserad av att fota blommor, lägg då upp en blombild du själv är nöjd med och få kritik på den. Ta en ny blombild, där du tänkt på kritiken, och lägg upp den för ny kritik."

ideen i sig själv är väl acceptabel-men vem skulle kritisera bilderna?
 
Grantun skrev:
ideen i sig själv är väl acceptabel-men vem skulle kritisera bilderna?

De som kritiserar idag. Det var väl inte bristen på kritiker som var frågan, utan hur vi beter oss med bilder.

Om du istället för att ha en massa bilder med samma brister haft ett fåtal bilder i olika genrer, hade det kanske varit lättare för andra att ge konstruktiv kritik, och för dig att ta åt dig av den.
 
ANNONS