Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är ASP?
- Trådstartare Xi_
- Start datum
JOLidman
Aktiv medlem
APS
Kommer från negativformatet.
Fullformat, 135, där är negativet 24x36 mm och APS där är negativet 18x24 mm, dvs halva storleken.
Vid 24x36 måste objektivet teckna ut en cirkel med diametern 43 mm medan det räcker med en cirkel på 30 mm för APS-formatet.
Skillnaden är med andra ord att du inte kan använda ett APS-objektiv på en 135-kamera men det går utmärkt att använda 135-objektiv på en digitalkamera med exv en CCD på 15.6x23.7 (Nikon).
Visst går det att använda ett APS på en 135 men du kommer att få en vinjettering som du inte vill ha.
Vinjettering = mörka hörn eftersom objektivet inte "lyser upp" hela formatet.
/ Jan-Olof
Kommer från negativformatet.
Fullformat, 135, där är negativet 24x36 mm och APS där är negativet 18x24 mm, dvs halva storleken.
Vid 24x36 måste objektivet teckna ut en cirkel med diametern 43 mm medan det räcker med en cirkel på 30 mm för APS-formatet.
Skillnaden är med andra ord att du inte kan använda ett APS-objektiv på en 135-kamera men det går utmärkt att använda 135-objektiv på en digitalkamera med exv en CCD på 15.6x23.7 (Nikon).
Visst går det att använda ett APS på en 135 men du kommer att få en vinjettering som du inte vill ha.
Vinjettering = mörka hörn eftersom objektivet inte "lyser upp" hela formatet.
/ Jan-Olof
Senast ändrad:
mange78
Aktiv medlem
Nja, det är väl ASP som avses. Och mitt tips är att det står för Aspherical Lens. Asfäriska linser alltså. Finns förklarat lite kort här: http://www.cyberphoto.se/faq/ordlista.htm
JOLidman
Aktiv medlem
Hur räknar jag ut hypotenusan
Hypotenusan är diagonalen i en rektangel som tex ett negativ. Det är just denna hypotenusa/diagonal som objektivet måste teckna ut för att hela negativet ska bli jämnt belyst.
För att räkna ut diagonalen tar jag respektive kateter i kvadrat och adderar summorna som jag sedan tar "roten ur".
24x36 blir då 24x24 + 36x36 = 1872 och enligt "matematiken vi aldrig har någon användning för" blir då diagonalen "roten ur 1872" = 43.26 mm.
För 18.24 blir motsvarande 18x18 + 24x24 = 900 och roten ur 900 = 30 mm.
Det är halva detta mått, exv 30/2=15 som du hittar i MTF-kurvorna där du kan se hur kontrasten/skärpan varierar utefter diagonalen, hur skarpt ett objektiv är.
/ Jan-Olof
Hypotenusan är diagonalen i en rektangel som tex ett negativ. Det är just denna hypotenusa/diagonal som objektivet måste teckna ut för att hela negativet ska bli jämnt belyst.
För att räkna ut diagonalen tar jag respektive kateter i kvadrat och adderar summorna som jag sedan tar "roten ur".
24x36 blir då 24x24 + 36x36 = 1872 och enligt "matematiken vi aldrig har någon användning för" blir då diagonalen "roten ur 1872" = 43.26 mm.
För 18.24 blir motsvarande 18x18 + 24x24 = 900 och roten ur 900 = 30 mm.
Det är halva detta mått, exv 30/2=15 som du hittar i MTF-kurvorna där du kan se hur kontrasten/skärpan varierar utefter diagonalen, hur skarpt ett objektiv är.
/ Jan-Olof
mange78
Aktiv medlem
JOLidman skrev:
och här har jag lagt ner en massa matematiska klurigheter ...
Gäller att läsa rätt från början.
Håll till godo / Jan-Olof
Gud vilken energi det finns här på FS! FS=SF=Svenska Filminstitutet ;-)...